lördag 24 november 2007

Stor irritationskälla!

Begriper mig inte riktigt på detta,
ibland när jag skriver ett inlägg och trycker på enter,
blir det ett litet hopp nedåt och detta innebär
oftast att om jag sen vill ha ett mellanrum i texten, är det omöjligt att få det.
(Som i detta inlägg).
Då får man använda sig av dubbel radbrytning,
och det blir ju inte heller jättebra.
Och ibland blir det ett jättehopp på varje radbrytning.
Det vill säga, som att jag trycker enter två gånger.
(Som i detta inlägg).
Ibland blir det jättebra, som här.
Och detta är olika för nästan alla inlägg jag gör,
jag blir så irriterad för jag vet inte vad jag ska göra åt det.
Någon som haft samma problem och vet hur jag ska rätta till det?
Hjälp mig! Jag blir idiot...

Body 3

En body storlek 56,

mönstret kommer från Ottobre Design (model 1 5/06).

Tycker att det är så roligt att sy just bodyn, det är lätt och det går superfort.

Sen är det ju ett plus att jag börjat få in snitsen med att sy snedslå!

Tyget är grön trikå.

Trikåbyxa nr2

Detta är det andra paret av trikåbyxan, storlek 56 precis som förra.
Mönstret kommer från Ottobre Design (model 3 5/06).


De är sydda i en äldre trikå, som påminner om min barndomskompis!
Anledningen till detta är att hans mamma hade en tygaffär när vi var små, min mor hoppade in och jobbade där då och då och fick oftast en bit tyg med sig hem. Jag gissar att detta tyg är en "lön", för om jag inte minns helt fel hade han ett täcke eller liknande av detta tyg.
Alltid lika trevligt att rota i mammas garderob, för det finns så mycket minnen av tygerna.
Ofta hittar man något tyg som man själv haft i en tröja när man själv var liten.
Jag är nöjd med resultatet om man bortser från fickan, denna gång gjorde jag bara en från början men jag ändrade lite form på den. Formen är okej men hantverket är uselt!

måndag 19 november 2007

Trikåbyxa

Gasade ihop ett par byxor i plysch, storlek 56.
Mönstret kommer från Ottobre Design (model 3 5/06)


Allt gick smidigt och lätt med ett undantag.
Det skulle varit två fickor, men när jag sytt på fickorna
och sytt ihop i grenen, såg jag något.
Ojdå, det skiljer visst 2cm i höjd på fickorna!
Tyckte att jag hade mätt jättenoga
(och inte använt ögonmåttet denna gång), men det ville sig inte.
Realistisk som jag är insåg jag att jag aldrig skulle lyckas
få dem på samma höjd, så efter att ha sprättat bort den ena
lät jag helt enkelt den vara!

Har för övrigt pratat overlock med min mor, och som jag tolkade det fått tillåtelse att låna hennes maskin ett tag. =)

En produktiv dag i hemmet

Jag har lämnat köket och kommit in i "arbetsrummet"!
Har idag hämtat ett praktiskt bord på ett av mina jobb,
litet och behändigt och stort när det behövs.
Detta bord, är nu min egen syhörna.
Även katterna gillade min lilla hörna och på förslag av sambon
så blev det min hörna till allas hörna.
Detta innebär att jag snabbt som attan gasade ihop
(inget nålande här inte) ett draperi och en kudde
...till katterna...i min hörna.
Har krabbat lite med annat idag också. Katterna:
Freja och Balder.
Jo, katterna har under en längre tid haft väldigt roligt i deras
klösträd och detta har lett till att den blå tunneln hade slitits sönder (inuti).
Detta åtgärdade jag tidigare idag.
Somliga kanske tycker att det är fel färg,
men blått som rött, sak samma! ;)

Min väninna ringde idag: -Overallen du sydde till mig... Ånej, tänkte jag, du har sett hur många fel det är på den. -Den är jättebra, kan du sy en till, nån storlek större?

Puh, inget negativt. Men, jag hade ju lovar mig själv att inte sy fler sådana.

Jag sa att jag skulle tänka på saken, men jag tror att det lutar åt att jag gör en till, men måste inhandla tyg och blixtlås och sådant först.

Allt för lilla A!

söndag 18 november 2007

Test: Nåldyna

Hoppade runt bland olika blogga häromdan och hittade ett "mönster" på nåldyna hos Mitt lilla hus.

Blev iallafall sugen på att testa att göra en, så jag ritade och sen satte jag saxen i en gammal Ikea-kudde!

Det blev väl lite sådär eftersom jag varken har extra knappar eller garn hemma, ska införskaffa mig detta imorgon (allt finns hemma hos mamma)!

torsdag 15 november 2007

Overall nr 2

Äntligen är den andra overallen färdig!
Men..jag skulle nog ha väntat med den någon dag till egentligen,
för allt var nog baske mig perfekt innan jag började krabba idag.
Hade det mesta ihopsytt innan magsjukan slog till,
det var bara luvan och ärm- & benslut kvar.
Så idag när det känndes bättre tänkte jag: nu jäklar..
..och så gick det som det gick.




Slutresultatet är helt okej men jag är lite sur på mig själv för att jag inte lät den vara.
Luvan blev väl okej, men ärm- & benslut ser egentligen fruktansvärda ut.

Bara att gilla läget, den ska inte användas än på ett tag.

Mönstret är detsamma som till förra.

måndag 12 november 2007

Inte så mycket gjort på ett tag!

Anledningen till detta är ganska enkel, jag har gett mig på overallen igen... Det tar sin lilla tid och jag orkar inte sitta så länge, utan tappar koncentrationen alldeles för lätt!

Ännu en anledning är att min kära mor packade in sig själv, mig och syrran i ett flyg till Stockholm i helgen. Detta var givetvis uppskattat och oj vad vi har hittat på saker!

I fredags rastade vi våra weekend-väskor från flyget och gick hela vägen till Gamla stan där vårt hotel låg. När vi anlände till hotellet var klockan strax innan nio på morgonen (har jag för mig). Sen rastade vi oss själva till klockan fem, in i duschen och sen iväg till Hamburger Börs för att kolla in en ganska så vild Nanne. Vi åt gott och sen blev jag och mamma så trötta att vi nickade till lite i väntan på att klockan skulle slå Nanne, vår kypare tyckte att detta var väldigt roligt, men det bjöd vi så gärna på. Sen sov kvällströtta jag väldigt gott, fram till sju och vaknade med tanken på att soffan nog hade varit en bättre sovplats än extrasängen..

Vi åt en ruskigt god frukostbuffé med pannkakor som avslutning, kan det bli bättre? Lite innan tio bar det iväg ut på shopingtur igen och klockan hann plinga fem innan vi var tillbaka på hotellet, men bara för att dumpa våra fynd, för alla måste väl äta? Maten intogs på Movitz källare tror jag det hette. Kvällen blev tidig och de andra två snarkade strax efter nio (som vi brukar göra hemma :) )

Vaknade på söndagmorgonen och ångrade att jag inte sovit på soffan..., åt underbar frukostbuffè igen. Sen orkade vi inte mer utan gick och vilade oss ett par timmar till. Sen började resan hem.

Helgen har varit rolig och vi har sett många trevliga saker, och jag har tom lärt mig något.
Stockholmare har fruktansvärt brottom överallt!
Blev omsprungna av väldigt många som var väldigt många år äldre än oss.
Hallå! Springa i rulltrappan, vad håller ni på med?

Som sagt, trevligt att hälsa på men jag skulle aldrig vilja byta!
Tacka vet jag min lilla håla i Småland.
Väl hemma, så kom magsjukan. Mer säger jag ej om detta!

fredag 2 november 2007

Overall

Började klippa i en fleecepläd jag köpte i Ullared för en månad sen, jag fastnade för den direkt, precis mina färger! Jag har kommit fram till, eller egentligen menat redan från början, att den ska bli till en overall i min baby-kollektion.
Till min besvikelse så såg jag att jag inte hade något passande fodertyg, så det får nog ligga på hyllan och vänta ett par dagar till.
Förstår egentligen inte varför jag ger mig in på att göra en till!

Omlottröja nr2

Idag sydde jag klart mitt andra exemplar av omjottröjan, det är samma mönster som till denna.
Storlek 50, tyget kommer från mammas gömmor, det är gul och orangerandigt, syns dock lite dåligt på bilden, men vad kan man begära av en billig 2mp mobilkamera?
Jag gjorde några ändringar denna gång, men mest av lathet får jag nog erkänna! Det är tryckknappar i sidorna istället för knytband, snedslån räckte inte till varken detta eller som avslutning på ärmen. Och det är ju sååå jobbigt att gå ner två trappor och traska 200m till syäffären (eller hur långt det nu kan tänkas vara), för 1m snedslå!
Det enda jag är missnöjd med, eller iallafall mindre nöjd med, är att jag totalt missade att ränderna går på "fel" håll på baksidan. Men jag fann snart att detta säkert var meningen, att jag bara inte fattade vinken.
Förklaring följer: När jag var liten, spelade det mig ingen roll och jag gick runt med randigt och rutigt, eller om jag bar färger som totalt skar sig, bara jag gillade det så.. Mamma tyckte dock inte som jag, men min vilja var stark och det blev som det blev.
Så därför så tycker jag ändå att detta passade ganska bra, då det är min baby-garderob jag pysslar med just nu.

torsdag 1 november 2007

Body och sparkbyxa

Igår blev jag klar med en body och ett par sparkbyxor i storlek 50. Mönstret är det samma som förra uppsättningen,
Ottobre Design (model 1 & 6 5/06)


När jag sydde ihop byxorna tänkte jag hela tiden "gult är fult, gult är fult", men när de var klara så kändes gult inte alls så fult längre. Jag tycket faktiskt att gult blev riktigt bra på dem!
Namnlappen sitter mitt bak.


Bodyn syddes av mitt pluttriga Ikea-tyg. Jag var så nöjd med den..tills jag hade monterat tryckknapparna. Varför litar man så ofta på ett ögonmått, som man innerst inne vet, inte finns?! Så det var bara till att dra bort dem igen och försöka en gång till, och då lyckades jag bättre.