torsdag 25 september 2008

Besök i himlen!



Jag har just kommit hem från ett besök i paradiset!
I förmiddags styrde jag kosan mot de öppna vidderna i Skåne,
för att besöka lagerförsäljningen på JoNic.
20% rabatt (exkl. moms) på allt.


Muddar för 6:-/m! (Svart mudd 59:-/m)
Vet inte vad de andra tygerna heter, stretch är det i alla fall.
Det blå 10:-/m.


Lite tyg till ett kommande vuxenprojekt,
vågar inte beskriva det ännu!


Och lite sköna trikå-tyger.
Sammanlagt, med moms inräknat,
kostade det runt 550:-
Och då är det över 20 meter tyg (med mudden)!

Jag käkade middag på Frasses och kom på att vi sett en skylt
med Gittes tygkälla när vi körde till Åhus sist,
och tänkte göra ett besök på denna "lilla lokala tyghandel".

Jag fick mig en stor knäpp på näsan när jag steg in i Gittes.
-Jag har aldrig sett så mycket tyg på en och samma gång
och kunde inte tänka mig att finna allt här,
sa jag lite försiktigt när jag stod i kassan.
-Inte? Vi är en stor butik och vi finns ju på internet och allt,
säger biträdet och ger mig ett kort.
Pinsamt!
Men nu när jag går in på deras sida,
så har jag faktiskt sett och besökt den innan.

Lönen kommer först till mig imorgon,
så det blev inte så mycket handlat på Gittes.
En riktigt söt trikå med nallar och nappflaskor mm.


En grön trikå och två underbara flanell-tyger.

Det var otroligt stort och det var (ursäkta)
helt jävla smockfullt med tyger!
Och allt sorterat i färger,
gult, orange, rött, blått, turkos, blått grönt
och sådant som matchade.
Jag är imponerad!

Efter att allt är uppackat,
har jag lyckats fylla mitt förråd till bredden!



Jag tackar så hemskt mycket för den underbara
servicen och vänligheten de i båda butikerna.

Denna veckans enda lediga dag var helt klart värd
att spendera i Skåne.
Hälsade även på sambons farmor på vägen hem,
fick hemgjort äppelmos med mjölk så jag skulle orka
köra den långa vägen hem.

Helt enkelt en underbar dag!
Tack och hej.

onsdag 24 september 2008

Tröja m. raglanärmar



Mönstret kommer från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.
Tygerna är nyligen inhandlade i en lokal tyghandel.

Samma mönster som i föregående inlägg med denna gång
såg jag till att jag fick rätt storlek på muddarna!



Helt nöjd med resultatet,
tycker det är en riktigt fin tröja,
utan speciellt många missar!

Tröjan är i storlek 68.

måndag 22 september 2008

Jogging set



Mönstren kommer från boken Sy kläder till baby & småbarn,
av Katrin Wassdahl.

Tyget kommer från Killebergs tygbod i Älmhult,
mudden kommer från mors gömmor.
Setet är i storlek 62.



Tror att jag missade storleken på muddarna totalt!
Alla, förutom den i midjan på tröjan,
skulle nog ha varit hälften så stora.
Som vanligt orkar jag inte sprätta,
så de får nog vara så tillsvidare.
Och slutligen blev nog kanalen i midjan på byxorna för stor,
så att de kommer sitta väldigt lågt.

Bättre lycka nästa gång helt enkelt!

lördag 20 september 2008

Tygpåsar m. dödskallar

Arbetskamraten, som tidigare beställde gymnastikpåsen,
ville även ha två tygpåsar till sina döttrar.
Önskemålet var självklart dödskallar!



För att flickorna ska kunna skilja dem åt är
sömmarna sydda i svart respektive vitt.
Annars kommer det troligtvis låta ungefär så här:
-Det är min påse, din är borta.
-Nej, det är min påse, DIN är borta...

Tyget är köpt på Åhléns i Växjö.

lördag 13 september 2008

Gymnastikpåse

En arbetskamrat till mig frågade om jag kunde sy
en gymnastikpåse till hennes dotter då
den hon tidigare haft gått sönder.

Detta var ett enkelt jobb eftersom jag fick med
den gamla som mönster.



Lilltjejen har blivit fäst vid dödskallar,
så detta var ett önskemål.
Har aldrig tidigare ritat en dödskalle,
och jag ville inte göra den allt för svår eftersom
jag heller aldrig gjort en applikation!
För att göra det mer flickigt använde jag ett tyg
med ljusa färger och hjärtan till dödskallen.



Minns att jag hade en liknande gymnastikpåse som liten,
den är bra för när man dragit ihop den så
kan man ha den på ryggen.

Det svarta tyget kommer från Ikea och "hippie-tyget"
kommer från mors gömmor.

måndag 8 september 2008

Bekännelse!


Skaparglädjen har minskat.
Alla mina tyger känns tråkiga,
jag har helt enkelt för mycket av för få tyger vilket
leder till att man använder samma tyg till alla plagg känns det som.

Jag hittar heller inget roligt att sy,
förra Ottobre var en stor besvikelse,
så jag letar frenetiskt i mammas gamla böcker bara för att hitta något!

Innan tyckte jag att det var roligt att rita och klippa mönster,
men det har ändrats.
Jag bor i en lägenhet som saknar bord (köksbordet rymmer 2 pers.),
och det är varken jätteroligt eller bekvämt att krypa runt
på alla fyra för att rita och klippa mönster och tyg.

Sen hjälper det inte att dugg att sambon hatar min overlock.



Nu får det nog vara färdiggnällt!
Jag har iallafall funderat på åtgärder;
jag har köpt lite nya tyger, 5*50 cm = 125:-

Sen ska jag rensa bland de tyger jag har,
de som blivit flitigt använda ska få flytta hem till min syster.
Och kanske får jag något "nytt" av henne i gengäld.
Kan även kolla igenom hennes äldre Ottobre för att finna instiration.

Gällande ritandet och klippandet så kommer det nog vara
de alla fyra som kommer gälla i fortsättningen också.
Har tyvärr inte någon bot på overlock-hatandet från sambon heller.