fredag 27 november 2009

Väsktävling

En inredningsbutik här i Ljungby satte igång något roligt,
när ägarna köpte butiken fick de även överta största delen
av sortimentet som butiken förut haft.
Detta innebar en massa gardintyger som blivit omoderna,
så de startade en väsktävling.

Reglerna var följande:
materialet till väskan måste komma från den egna butiken,
ingenting får användas som inte går att finna där.
Vilket innebar: inga knappar, inget vlieselin osv.
Dvs, en riktig utmaning.

Jag funderade länge på om jag över huvudtaget skulle
vara med, men till sist övertalade en arbetskamrat mig.
Sen stod jag där med kli i huvudet och funderade på vilken
typ av väska man skulle sy,
och vilket tyg jag skulle använda mig av.

Jag bestämde mig för en variant av strandväskan.

Efter mycket velande valde jag en gardinkappa som var
uppdelad i tre sektioner, en vit, en grön och en lila
med matchande blommor i alla sektioner.
Samt en grön löpare.



Löparen valde jag för att få stadga i väskan och
för att få en lite mer neutral bas.
Sen använde jag gardinkappans sektioner till olika
delar i väskan, för att bryta av lite.
Övriga ändringar jag gjort, syns ganska tydligt på bilderna.



När alla lämnat in sina väskor så samlades vi på fika
en kväll inne i butiken, vilket var mycket trevligt.

Sedan fick kunder och andra som gick förbi butiken
rösta på väskorna i fönstret.
Röstningslängden fick förlängas en vecka då det
vällde in med folk som ville rösta, varje dag.

Min mamma skulle rösta och hon sa att när hon kom dit
så tänkte hon att hur sjutton ska hon kunna veta vilken
som är min?
"Det är ju DEN" sa hon sedan, hon tyckte det var självklart,
trots att jag inte är en "grön-människa"

Vid varje väska så stod det även några väl valda ord,
och jag kan inte neka till att jag är stolt över min lapp.
"Kolla in sömmarna"

Allas väskor var jättefina och ingen var den andra lik,
vi hade inte ens valt samma tyger.

Ett stort tack till M&M Living Home som
ordnade denna tävling.

Nej, jag vann inte..men det var roligt ändå!

söndag 22 november 2009

Fodral till bindor och tamponger

Min mor önskade sig fodral till sina privata saker
som kanske inte borde synas så fort man öppnar väskan.

Jaha, knåpade lite på ett mönster och satte igång.
Valde tyg från Ikea då mor är av den färgglada typen.

Blev riktigt nöjd med resultatet,
så blev även hon.



torsdag 19 november 2009

Stickad väst *2

Hittade ett fint mönster på en stickad väst
och satte igång att skapa en till mig själv.

Under tiden så insåg jag, att denna kommer aldrig att passa!
När den var färdig så, nej, den passar inte.
En väninna till mig som är aningen mindre fick den istället.
Tycker att den ska gå att knäppa i alla fall!



Jaha, så jag gav mig på det igen och stickade en större,
den har tyvärr inte hunnit fastna på bild ännu.
Den andra blev mycket bättre storleksmässigt till mig.
men den första blev nog finare!



Usch då...

..vad lång tid det tog innan detta inlägg!

Jag ska vara ärlig och säga att det har inte pysslats så mycket
på sistone, tid och ork har inte infunnit sig samtidigt!


Katten har i alla fall varit med när det väl pysslats!

Anledningen till att det inte hänt något de senaste månaderna
är för att det är flytt på gång,
och så mycket som kan rymmas i en 3:a!
Flyttlasset går på fredag nästa vecka.

Men vart sommaren tog vägen...
...det har jag ingen aning om!

Ska bättra mig när vi är färdigflyttade.