onsdag 20 maj 2009

Trikåoverall




Mönstret är modell 5, 4/08 Ottobre Design str 74.
Tyget är inköpt på Gittes (ligger mellan Kristianstad och Åhus).

Jag tycker att jag lyckade bättre denna gång med sprundet,
förra blev ju inte så bra.
Men, övning ger färdighet!



Kantbandet kommer från MG-tyger.

söndag 17 maj 2009

Ankelsockor




Mönster till dessa sockor hittade jag på Drops design,
garnet är raggsocksgarn från Svarta Fåret.

Jag är ganska gå nöjd med dem,
något hål där häl-lappen stickas tillbaka,
men de är varma och goa ändå.
(Inte för att det behövs nu,
men det var kallt när jag påbörjade dem!)



Digitalkameran gav upp,
så mobilkameran fick ta över...

Stickade även ett par strumpor till lilla A,
men de blev levererade innan de fastnade på bild.

fredag 15 maj 2009

Nytt kök...




..ja, eller iallafall nya gardiner och ny bordsduk!

Den lokala tyghandeln har utförsäljning av vissa tyger
i veckan från 15:-/m.
Jag var givetvis där, och hittade gardin och duktyg till köket.

Jag var ledig förra helgen,
hade egentligen inte tänkt sy detta då, men påsen med
tyget bara stirrade på mig och jag hörde en arbetskamrats röst:
-Mer tyger?! Du måste ju sy upp dem du har någon gång också!



Hängde upp och pysslade innan sambon vaknade,
för att se om han skulle märka något.
-Ooo, vad fint bordet blev,
sa han samtidigt som han gnuggade sömnen ur ögonen.
Det ser jag som en positiv reaktion iallafall!

torsdag 14 maj 2009

Tygpåsar



Ja, ännu ett gång tygpåsar!
Jag har börjat använda tygpåsar när jag handlar,
de går inte sönder när en kaviar-tub hamnar i kläm,
och de är bekväma att hålla när de är tungt lastade,
jämfört med vad plastpåsar är.



Plastpåsen används ändå senare som soppåse,
och de man köper på rulle funkar faktisk precis lika bra.



Sen blir det ju mycket mer personligt med en tygpåse!

söndag 10 maj 2009

Gymnastikpåse deluxe!


En arbestkamrat till mig hade ett problem,
sonen hade inte stängt tvål-flaskan ordentligt och
all tvål hade förflyttat sig från flaskan till gympapåsens
övriga innehåll.
Detta ledde till att hon fick tvätta allt,
vilket ledde till att det skummade väldigt mycket och hon var
tvungen att öppna tvättmaskinen och skopa ut skum..
Kan tänka mig att detta är ganska vanligt,
har nämligen själv varit med om att allt i träningsväskan är kladdigt.



Jo, så hon bad mig klura på en lösning.
Efter en del grubblande fick det bli en väska,
invändigt klädd med vaxduk.
Väskan fäste jag sedan med tryckknappar i en vanlig
gymnastikpåse, så att det lätt skulle gå att ta bort den vid behov.



Det blev ingen traktor på gympapåsen, men jag tror nog att S
blev nöjd iallafall!