lördag 28 februari 2009

Virkad sjal

Jag fortsätter att ge mig ut på okända marker!
Tror detta var första gången någonsin som
jag provar på att virka,
men det var roligt...och tog tid!



Minns inte vart jag hittade mönstret,
det skulle varit med fransar men jag
valde att inte göra dem.
(har rättat till sjalen efter korten togs,
upptäckte att jag missat en båge på ett varv..
..vilket gör att man missar en båge på varje varv efter det..
Så spetsen är nu en riktig spets!)



Som sagt, minns inte vart jag hittade mönstret men
jag minns vad skaparen sa;
"för en frisk människa tar det nog tre kvällar att
få den färdig."
Ja, hon räknade inte in nybörjarna,
så det tog fem kvällar att bli klar.

Resultatet är okej och med detta projekt har jag lärt
mig att det finns mängder av muskler i fingrarna som
man normalt sett inte använder,
för attans vilken träningsvärk jag fick!

Icke-sämnad

Tittade en hos Cecis Egna och hittade något roligt
där slumpen får avgöra.
Ett album-omslag helt enkelt.
Här är mitt album:



1 - Klicka på http://en.wikipedia.org/wiki/Special:Random
Den första Wikipedia-artikeln du får upp är namnet på ditt band.

2 - Klicka på http://www.quotationspage.com/random.php3
De sista fyra-fem orden i det sista citatet är titeln på bandets första album.

3 - Klicka på
http://www.flickr.com/explore/interesting/7days
Den tredje bilden, spelar ingen roll vad det är, är albumomslaget.
4 - Använd Photoshop eller liknande och sätt ihop allt.


torsdag 19 februari 2009

Äntligen!

Får nog ta tillbaka det där med att det går
fort att sticka,
detta kändes som ett evighetsprojekt!



Hittade detta gratis-mönster på Järbo garn.
Garnet är hämtat bland mors gömmor.

Jag är ganska nöjd med den, absolut inte perfekt,
men helt okej för att vara första försöket.
Dock så känns den väldigt vid och kort.

Ni som vet att jag ogillar rosa,
och undrar varför jag valde det,
här är förklaringen:
1. Det var mörkt och jag orkade inte tända lampan,
så jag trodde att det var rött garn jag fick med mig hem.
2. Om jag nu skulle bli missnöjd med min första
stickade tröja, så skulle den i alla fall inte vara underbart blå.
Utan hemskt rosa..

söndag 15 februari 2009

En elefant balanserade,


på en liten spindel-tråd.

Det tyckte han var så intressant,

så han gick och hämtade en annan elefant!




Detta söta tyg är köpt på Gittes (ligger mellan Kristianstad och Åhus)
i somras, det är ett flanell-tyg med tack och lov,
snurrande elefanter!
Trodde jag hade klippt tyget fel, tills jag såg att elefanterna
faktiskt skulle vara upp och ner på vissa ställen.



Mönstret är modell 5, 4/08 Ottobre Design.
snedslån kommer från MG-tyger och kallas grön,
färgen stämmer överens med deras bild,
men detta är inte vad jag kallar grön..
elefanterna är gröna!

Sydde för första gången kantband i sprund,
det blev okej men inte mer.
Ska försöka få till det bättre nästa gång.

Två elefanter balanserade, på en liten spindel-tråd. Det tyckte dom var så intressant, så de gick och hämtade en annan elefant....

fredag 13 februari 2009

Pengaväska

Vi har nyligen fått nya order från banken,
vi ska lämna i jobbets mynt personligen ett par gånger i månaden.
Vi började med att ha mynten i en créme fraiche-hink,
men vissa tyckte det var pinsamt att lämna in den.
Jag gjorde en prototyp...som nog är ännu fulare än hinken...