tisdag 19 februari 2008

Lapptäcke/Mysfilt



Jag erkänner, jag är en samlare!
Men nu beslöt jag att rensa lite bland småbitarna.



Rosa hör inte till min favortfärg,
och det stirrar bara på mig i gardroben!
Så nu blev det en filt till lilla A.



Och den är verkligen lappad, även fleecen på baksidan!
(Men bara i ett hörn)

Jag trodde inte att det skulle gå så fort att sy det,
bitarna var visserligen 11x11 cm,
men det var ju bara att gasa ihop dem i en längd på overlocken,
klippa isär dem och göra likadant igen!
Filten är kantad med vanlig bomullssnedslå.

..Tygpåsar

Det börjar kännas som att jag inte lägger upp annat än
ja, just det, tygpåsar!

Men jag har samlat på mig massa grova tyger och
jag vet bara inte vad jag ska göra med dem.



Sen tillhör jag själv det folk som är för snålt
för att köpa plastpåsar varje gång man handlar!
Varför ska man bjuda mataffären på 1,50:- / påse?
De ligger ju bara och skräpar sen,
för så ofta tömmer man ju inte soporna.

Tänk alla miljarder alla affärer tjänar på dessa plastpåsar...

Tyger heter Sonja och är köpt på Ikea 49:-/m.

söndag 17 februari 2008

Tygpåsar




Två sorters tygpåsar.
Nr 1 är en variant av en vanlig plastkasse från en mataffär.
Nr 2 kommer ifrån en köpt tygkasse.


Nr 1 <----------------------->Nr 2

De är sydda på overlock och vanlig symaskin,
men mest på overlocken.

Nr 1 har rullsöm på handtagen och är förstärkt i botten.
En overlocksöm på rätan och sedan har jag vänt den till avigan
och där är en raksöm som "bakar in" overlocken.

Tyget kommer från Ikea, Elisabet 59:-/m

Örngott

En arbetskamrat bad mig göra om tre av hennes örngott,
de hade helt enkelt fel storlek.



Av dessa tre blev det slutligen sex med rätt storlek.
eller, de passar mina kuddar iallafall!



De är helt sydda på overlock.

torsdag 14 februari 2008

Overlock-kurs

Var på overlock-kurs igår kväll,
resultatet blev denna klänning som jag är väldigt skeptisk till!



Meningen var ju bara att vi skulle lära känna våra maskiner,
jag har dock inte bestämmt mig för om den är ful eller snygg.
Jag har inte valt tyget utan detta var något vi blev tilldelade.

I ärmsluten är det en uppsydd fåll.
Ihopsydd med 4-trådig overlock (även mudden).
Vi gjorde en rullfåll nertill på volangen som vi sedan rynkade
och sydde på klänningen.

Allt på overlocken.
Jag är ärligt imponerad av vad mycket man kan göra på en sådan!

tisdag 12 februari 2008

Vårhälsning




...när det skulle vara vinter...
i så gott som allas trädgårdar börjar vårblommorna titta fram,
känns härligt att något känner vår.
Men sorgset att någon tagit vår vinter ifrån oss innan den börjat.

Minns så väl vintrarna när man var liten,
med nästan en meter snö
och när vi åkte pulka bakom kusinens traktor.

I år har inte ens vinterkängorna kommit fram,
knappt mössa eller vantar heller för den delen.
Frusen som jag är klagar jag dock inte, men det är synd
att alla barn missar det roliga med vintern.


Här är iallafall nästa projekt,
en arbetskamrat köpte bäddset i Tyskland men missade
att storleken på örngotten var fel.

Med riktiga valpögon bad hon mig hjälpa henne
och jag tycker så mycket om henne så jag kunde inte säga nej,
trots att jag vet att det är sprätten som gäller.
Hon förväntar sig nog bara ett "normalstort" av vart sort tillbaka,
men jag tror att jag kan överaska med två om jag sprättar...

Iallafall, detta är inget jag tänker ha bråttom med,
utan det blir klart när det blir!

Overaller till flickor



Här kommer resterande hälft av vad som känns som ett evighetsprojekt!
Ett tag så hände det inte så mycket här på bloggen
och detta på grund av de sammanlagt sex overaller
som ska säljas på en barnklädes marknad/loppis 1 mars.

De låg tillklippta och några delvis hopsydda,
men paketet med bl.a. dragkedjor och tyger
från Stoff och stil tycktes aldrig vilja dyka upp.


Str 56. <---------------- Str 62. ----------------> Str 68.

Mönstret till samtliga overaller kommer från
Ottobre Design 5/06, model 9.
Tygerna kommer från olika platser,
bl.a Stoff och stil och två lokala tygaffärer.

Jag hoppas på att alla overaller kommer att gå åt på marknaden,
annars sätts de ut för försäljning någonstans på nätet.

onsdag 6 februari 2008

Overaller till pojkar



Här kommer hälften av det jag pysslat med den senaste tiden,
ett tag så hände det inte så mycket här på bloggen.

Anledningen var att jag hade 6 overaller tillklippta och de
flesta nästan helt ihopsydda.

Men så var det ju det där paketet från Stoff och stil som
aldrig tycktes vilja dyka upp.
I slutet på förra veckan hittade det dock till utlämningsstället.


Str 56. <---------------- Str 62. ----------------> Str 68.

Jag älskar att sy, men har inte energi till det alla dagar,
så just nu finns det "bara" tre overaller som är klara.
Ännu en är nästan klar och resterande två ligger bara tillklippta.

Samtliga overaller ska för övrigt (för hoppningsvis) säljas
på en marknad i mars,
om inte kommer de hamna på försäljning någonstans på nätet.

Shoppingväska/Strandväska nr2

Mönstret är det samma som till "svärmors" väska.
Hittat i boken "Väskor väskor" av Dorothy Wood.
Men beskrivning finns även i inlägget om den första väskan.



Här kommer väskan som är till min mor,
om jag gissar så är detta precis hennes färger!

Tyvärr blev den ej så bra som jag ville,
nervositeten att sy till någon som är bättre och
mer erfaren än en själv, satte nog igång och inget blev som det skulle!



Den blev inte ful,
men en miss att trådspänningen ej var rätt på overlocken
så sömmen delar sig en aning.
Sömmarna för ytterpåse och foderpåse kom inte på rätt håll
eller vad man ska säga,
de möter inte varandra i överkant utan sitter på olika sidor.
Och sist men inte minst hade jag köpt fel mellanlägg,
så väskan är inte så stabil som den första.



lördag 2 februari 2008

Flickset



Ett sött litet flickset i storlek 74.
Mönstren kommer från Ottobre Design 1/08,
byxan model 2, klänningen model 3 och blusen model 4.
Tyg samt knappar kommer från en lokal tyghandel,
passpoalbandet kommer från Stoff & Stil.



Tanken på att sy detta set kom egentligen inte från tidningen,
utan genom Cecis Egna, hennes set var så sött!
Så jag var helt enkelt tvungen att göra ett eget!

Förklädesklänning



Mönstret är hittat i Ottobre Design, model 3 1/08.
Tyget kommer från en lokal tyghandel och
passpoal-bandet kommer från Stoff & Stil.



Klänningen blev lite kort, gjorde en miss med overlocken,
så latheten gjorde att jag tog till saxen för att klippa bort sömmen.
Detta resulterade i att jag gjorde en miss med saxen.
Det blev ett jack i tyget och jag fick minska längden med ca 4cm.
Som ni kanske märkt vid detta lagret är jag mycket lat,
och hatara att använda sprättaren!

Maya-Blus



Mönster kommer från Ottobre Design, model 4 1/08.
Tyget är i mjukt tryckt bomull som kommer ifrån en
lokal tyghandel.

Denna blus hade kunnat bli väldigt fin,
men jag gjorde alldeles för många missar med knapphålen.
Har ännu inte riktigt lärt mig hur de görs!

Susette-byxa



Mönster kommer från Ottobre Design, model 2 1/08
Tyget kommer från en lokal tyghandel och är i tryckt bomull.

Resårband både i benslut och i midjan.
En väldigt enkel byxa med stil att sy, det går fort!