fredag 25 december 2009

Hundtäcke


Någon som har mönster eller bra beskrivning på
hur man syr/stickar/virkar hundtäcke,
till större hundar?
Med större menar jag tex boxer, rottweiler.

Har fått ett önskemål om ett täcke när hunden
behöver vistas i en kall bil under en längre stund.

Är tacksam för allt, då det är svårt att hitta på nätet!

fredag 27 november 2009

Väsktävling

En inredningsbutik här i Ljungby satte igång något roligt,
när ägarna köpte butiken fick de även överta största delen
av sortimentet som butiken förut haft.
Detta innebar en massa gardintyger som blivit omoderna,
så de startade en väsktävling.

Reglerna var följande:
materialet till väskan måste komma från den egna butiken,
ingenting får användas som inte går att finna där.
Vilket innebar: inga knappar, inget vlieselin osv.
Dvs, en riktig utmaning.

Jag funderade länge på om jag över huvudtaget skulle
vara med, men till sist övertalade en arbetskamrat mig.
Sen stod jag där med kli i huvudet och funderade på vilken
typ av väska man skulle sy,
och vilket tyg jag skulle använda mig av.

Jag bestämde mig för en variant av strandväskan.

Efter mycket velande valde jag en gardinkappa som var
uppdelad i tre sektioner, en vit, en grön och en lila
med matchande blommor i alla sektioner.
Samt en grön löpare.



Löparen valde jag för att få stadga i väskan och
för att få en lite mer neutral bas.
Sen använde jag gardinkappans sektioner till olika
delar i väskan, för att bryta av lite.
Övriga ändringar jag gjort, syns ganska tydligt på bilderna.



När alla lämnat in sina väskor så samlades vi på fika
en kväll inne i butiken, vilket var mycket trevligt.

Sedan fick kunder och andra som gick förbi butiken
rösta på väskorna i fönstret.
Röstningslängden fick förlängas en vecka då det
vällde in med folk som ville rösta, varje dag.

Min mamma skulle rösta och hon sa att när hon kom dit
så tänkte hon att hur sjutton ska hon kunna veta vilken
som är min?
"Det är ju DEN" sa hon sedan, hon tyckte det var självklart,
trots att jag inte är en "grön-människa"

Vid varje väska så stod det även några väl valda ord,
och jag kan inte neka till att jag är stolt över min lapp.
"Kolla in sömmarna"

Allas väskor var jättefina och ingen var den andra lik,
vi hade inte ens valt samma tyger.

Ett stort tack till M&M Living Home som
ordnade denna tävling.

Nej, jag vann inte..men det var roligt ändå!

söndag 22 november 2009

Fodral till bindor och tamponger

Min mor önskade sig fodral till sina privata saker
som kanske inte borde synas så fort man öppnar väskan.

Jaha, knåpade lite på ett mönster och satte igång.
Valde tyg från Ikea då mor är av den färgglada typen.

Blev riktigt nöjd med resultatet,
så blev även hon.



torsdag 19 november 2009

Stickad väst *2

Hittade ett fint mönster på en stickad väst
och satte igång att skapa en till mig själv.

Under tiden så insåg jag, att denna kommer aldrig att passa!
När den var färdig så, nej, den passar inte.
En väninna till mig som är aningen mindre fick den istället.
Tycker att den ska gå att knäppa i alla fall!



Jaha, så jag gav mig på det igen och stickade en större,
den har tyvärr inte hunnit fastna på bild ännu.
Den andra blev mycket bättre storleksmässigt till mig.
men den första blev nog finare!



Usch då...

..vad lång tid det tog innan detta inlägg!

Jag ska vara ärlig och säga att det har inte pysslats så mycket
på sistone, tid och ork har inte infunnit sig samtidigt!


Katten har i alla fall varit med när det väl pysslats!

Anledningen till att det inte hänt något de senaste månaderna
är för att det är flytt på gång,
och så mycket som kan rymmas i en 3:a!
Flyttlasset går på fredag nästa vecka.

Men vart sommaren tog vägen...
...det har jag ingen aning om!

Ska bättra mig när vi är färdigflyttade.

onsdag 1 juli 2009

Sommarblogg

Hittade vår kommuns sommarblogg,
om någon skulle vara intresserad av att följa den...

onsdag 20 maj 2009

Trikåoverall




Mönstret är modell 5, 4/08 Ottobre Design str 74.
Tyget är inköpt på Gittes (ligger mellan Kristianstad och Åhus).

Jag tycker att jag lyckade bättre denna gång med sprundet,
förra blev ju inte så bra.
Men, övning ger färdighet!



Kantbandet kommer från MG-tyger.

söndag 17 maj 2009

Ankelsockor




Mönster till dessa sockor hittade jag på Drops design,
garnet är raggsocksgarn från Svarta Fåret.

Jag är ganska gå nöjd med dem,
något hål där häl-lappen stickas tillbaka,
men de är varma och goa ändå.
(Inte för att det behövs nu,
men det var kallt när jag påbörjade dem!)



Digitalkameran gav upp,
så mobilkameran fick ta över...

Stickade även ett par strumpor till lilla A,
men de blev levererade innan de fastnade på bild.

fredag 15 maj 2009

Nytt kök...




..ja, eller iallafall nya gardiner och ny bordsduk!

Den lokala tyghandeln har utförsäljning av vissa tyger
i veckan från 15:-/m.
Jag var givetvis där, och hittade gardin och duktyg till köket.

Jag var ledig förra helgen,
hade egentligen inte tänkt sy detta då, men påsen med
tyget bara stirrade på mig och jag hörde en arbetskamrats röst:
-Mer tyger?! Du måste ju sy upp dem du har någon gång också!



Hängde upp och pysslade innan sambon vaknade,
för att se om han skulle märka något.
-Ooo, vad fint bordet blev,
sa han samtidigt som han gnuggade sömnen ur ögonen.
Det ser jag som en positiv reaktion iallafall!

torsdag 14 maj 2009

Tygpåsar



Ja, ännu ett gång tygpåsar!
Jag har börjat använda tygpåsar när jag handlar,
de går inte sönder när en kaviar-tub hamnar i kläm,
och de är bekväma att hålla när de är tungt lastade,
jämfört med vad plastpåsar är.



Plastpåsen används ändå senare som soppåse,
och de man köper på rulle funkar faktisk precis lika bra.



Sen blir det ju mycket mer personligt med en tygpåse!

söndag 10 maj 2009

Gymnastikpåse deluxe!


En arbestkamrat till mig hade ett problem,
sonen hade inte stängt tvål-flaskan ordentligt och
all tvål hade förflyttat sig från flaskan till gympapåsens
övriga innehåll.
Detta ledde till att hon fick tvätta allt,
vilket ledde till att det skummade väldigt mycket och hon var
tvungen att öppna tvättmaskinen och skopa ut skum..
Kan tänka mig att detta är ganska vanligt,
har nämligen själv varit med om att allt i träningsväskan är kladdigt.



Jo, så hon bad mig klura på en lösning.
Efter en del grubblande fick det bli en väska,
invändigt klädd med vaxduk.
Väskan fäste jag sedan med tryckknappar i en vanlig
gymnastikpåse, så att det lätt skulle gå att ta bort den vid behov.



Det blev ingen traktor på gympapåsen, men jag tror nog att S
blev nöjd iallafall!

lördag 11 april 2009

Stick- och virkfodral



Har en längre tid funderat på ett sätt att samla
alla stickpinnar, virknålar och annat smått tillsammans,
så att man slipper springa runt och leta efter dem.

Fodralet är inspirerat av mitt knivfodral.
Tygerna är köpt på Ikea
Malena (39:-/m) och Ditte (25:-/m)

Åkte till Ikea för ett tag sen tillsammans med en väninna,
Malena-tyget hängde då i entrén
och jag kände direkt att det skulle med en bit hem.
Väninnan var dock inte så förtjust i det,
och jag ursäktade mig med att det dög till en tygkasse
eller något liknande.



Tyvärr kommer resterande tygbit inte räcka till
en tygkasse, så jag måste nog köpa mer nästa gång.
För när jag väl hade kläckt denna idé,
så fanns det inget annat tyg i skåpet som passade.

Attans att det ska vara så svårt att få det riktigt rakt..
och det syns ju extra mycket när det är symmetriskt mönstrat.

måndag 6 april 2009

Virkade tofflor


Hittade ett par såå söta tofflor hos Drops design
och kunde inte hålla min från att virka ett par egna,
men tyvärr blev mina inte alls lika fina som originalet!



Jag skyller på två saker:
1. Vad kan man begära av en nybörjare?!
2. Färgkombinationen, svart skulle göra det praktiskt.
Dvs att de inte ser så smutsiga ut,
och blommorna skulle nog varit enfärgade,
kanske till och med svarta.



Jag tror fortfarande att det skulle se tråkigt ut med helsvart,
så blommorna behöver ha en avvikande färg.
Det var meningen att de bara skulle vara vinröda,
men de blev så små så jag la till en vit krage.
Skulle nog haft en större virknål eller virkat lösare
när jag gjorde dem.

Som vanligt,
bättre lycka nästa gång!

torsdag 2 april 2009

Stickade grytlappar


Alla grytlappar jag har är så tunna,
så varje gång något ska ut från ugnen
blir det en utmaning att inte bränna sig!

Så jag letade efter mönster på virkade grytlappar,
men hittade inget som kändes tillräckligt enkelt,
så det blev ett par stickade istället.



Mönster finns på Drops design,
men vem som helst kan improvisera ihop dessa.

Garnet (Freja) kommer från den lokala handarbets-affären,
färgen blev det för att jag hade lite över från setet till J,
och för att färgen kändes helt rätt i mitt tråkiga vita kök!

tisdag 31 mars 2009

Halsduk och mössa




Min arbetskamrat J hade köpt sig ett par
röda kängor, och ville ha mössa och halsduk som passade till.

Jag hittade mönster till en virkad halsduk på Drops design.
Ett enkelt mönster, men det tog ändå tid eftersom den skulle vara
över 1,5 meter lång, så det blev många pysslade timmar framför tvn.

I slutet kom jag fram till att varje stolpgrupp tog en minut,
och det var tio stolpgrupper på varje rad....puh...
Och detta var när jag väl hade fått upp farten.
Hur många rader det var har jag inte vågat räkna!

Mössan stickade jag lite på känn.

Garnet (Freja) kommer från den lokala handarbets-affären.
Det blev en perfekt färgmatchning med kängorna!



Hmm..smickrande bild..stor kropp, litet huvud..

tisdag 3 mars 2009

Byxor till Ken

En arbetskamrat undrade om jag kunde
sy ett par byxor till dotterns Ken (Barbies pojkvän),
det kändes smått men var värt ett försök för
jag har sett vad barbie-kläderna kostar!



Byxorna kommer från boken
"Sy kläder till Barbie av Jette Riisgard Ternsøe"

Jag gissar att måtten på Barbie och Ken inte
har ändrats sen jag var liten,
så byxorna ska väl passa,
annars får jag göra ett nytt försök!

Sömmarna på den ljusa byxan blev så fula,
så jag la till lite broderier så att
den lilla hönan inte ska se missarna!
Vet dock inte om det förstörde manligheten..



De mörka byxorna gjorde jag lite
"uppkavlade" så att han får ett par sommarbyxor.

Min mor har allt, utan att själv veta om det ;)
Jag har sett denna bok när jag tidigare lånat hem
andra böcker,
så jag bad min lillebror ta med den till mig.

Han frågade mamma om hon kunde hämta den,

för han orkade väl inte leta.

-Någon sån bok har jag väl inte, säger mamma.

Lillebror visar mitt sms och mamma går upp i syrummet
och tittar efter den.
Hon kommer senare ner och säger:

-Hon vet precis vad jag har och inte har.


Japp! :D


lördag 28 februari 2009

Virkad sjal

Jag fortsätter att ge mig ut på okända marker!
Tror detta var första gången någonsin som
jag provar på att virka,
men det var roligt...och tog tid!



Minns inte vart jag hittade mönstret,
det skulle varit med fransar men jag
valde att inte göra dem.
(har rättat till sjalen efter korten togs,
upptäckte att jag missat en båge på ett varv..
..vilket gör att man missar en båge på varje varv efter det..
Så spetsen är nu en riktig spets!)



Som sagt, minns inte vart jag hittade mönstret men
jag minns vad skaparen sa;
"för en frisk människa tar det nog tre kvällar att
få den färdig."
Ja, hon räknade inte in nybörjarna,
så det tog fem kvällar att bli klar.

Resultatet är okej och med detta projekt har jag lärt
mig att det finns mängder av muskler i fingrarna som
man normalt sett inte använder,
för attans vilken träningsvärk jag fick!

Icke-sämnad

Tittade en hos Cecis Egna och hittade något roligt
där slumpen får avgöra.
Ett album-omslag helt enkelt.
Här är mitt album:



1 - Klicka på http://en.wikipedia.org/wiki/Special:Random
Den första Wikipedia-artikeln du får upp är namnet på ditt band.

2 - Klicka på http://www.quotationspage.com/random.php3
De sista fyra-fem orden i det sista citatet är titeln på bandets första album.

3 - Klicka på
http://www.flickr.com/explore/interesting/7days
Den tredje bilden, spelar ingen roll vad det är, är albumomslaget.
4 - Använd Photoshop eller liknande och sätt ihop allt.


torsdag 19 februari 2009

Äntligen!

Får nog ta tillbaka det där med att det går
fort att sticka,
detta kändes som ett evighetsprojekt!



Hittade detta gratis-mönster på Järbo garn.
Garnet är hämtat bland mors gömmor.

Jag är ganska nöjd med den, absolut inte perfekt,
men helt okej för att vara första försöket.
Dock så känns den väldigt vid och kort.

Ni som vet att jag ogillar rosa,
och undrar varför jag valde det,
här är förklaringen:
1. Det var mörkt och jag orkade inte tända lampan,
så jag trodde att det var rött garn jag fick med mig hem.
2. Om jag nu skulle bli missnöjd med min första
stickade tröja, så skulle den i alla fall inte vara underbart blå.
Utan hemskt rosa..

söndag 15 februari 2009

En elefant balanserade,


på en liten spindel-tråd.

Det tyckte han var så intressant,

så han gick och hämtade en annan elefant!




Detta söta tyg är köpt på Gittes (ligger mellan Kristianstad och Åhus)
i somras, det är ett flanell-tyg med tack och lov,
snurrande elefanter!
Trodde jag hade klippt tyget fel, tills jag såg att elefanterna
faktiskt skulle vara upp och ner på vissa ställen.



Mönstret är modell 5, 4/08 Ottobre Design.
snedslån kommer från MG-tyger och kallas grön,
färgen stämmer överens med deras bild,
men detta är inte vad jag kallar grön..
elefanterna är gröna!

Sydde för första gången kantband i sprund,
det blev okej men inte mer.
Ska försöka få till det bättre nästa gång.

Två elefanter balanserade, på en liten spindel-tråd. Det tyckte dom var så intressant, så de gick och hämtade en annan elefant....

fredag 13 februari 2009

Pengaväska

Vi har nyligen fått nya order från banken,
vi ska lämna i jobbets mynt personligen ett par gånger i månaden.
Vi började med att ha mynten i en créme fraiche-hink,
men vissa tyckte det var pinsamt att lämna in den.
Jag gjorde en prototyp...som nog är ännu fulare än hinken...

torsdag 22 januari 2009

Gran Canaria




Jag är väldigt lättimponerad,
ställ mig vid några gröna växter och jag är nöjd!
Jag tycker bara det är så otroligt hur våra små krukväxter
kan bli så stora i det "fria".



Vi har haft det väldigt skönt på vår semester,
lagom med sol och värme.
Endast tre droppar regn fick jag på mig på en hel vecka,
det du Sverige!

Vi bodde i den lilla fiskebyn Arguineguin,
knappt en mil från Puerto Rico.
Helt underbar mat, speciellt fisk.
Är ingen fisk-fantast till vardags, men den var underbar!

Jag älskar havet, inte att bada i det,
men att vara på eller vid sidan om!
En solnedgång är något av det vackraste som finns.
Mer än hälften av alla kort jag har med mig hem är
på vattnet.



I måndags tog vi taxin till Puerto de Mogán,
hoppade på en U-båt och kollade in havslivet.



En 40 minuters resa vid havets botten,
vi fick se säkert miljontals fiskar i alla regnbågens färger,
samt ett skeppsvrak, ett stort sådant!



Sist med inte minst,
nu vet jag hur en förvuxen ananas ser ut ;)