måndag 24 mars 2008

Krypdräkter

Två små ja..krypdräkt kallar jag dem, har de ett annat namn?
De är sydda i plysch, hittad bland mors gömmor.



Den gröna är storlek 63-70 och den blå 70-77.
Mönstret heter Vi mode mönster 5433,
även det hittat bland mors gömmor.

Ett väldigt enkelt plagga att sy, om man bortser från blixtlåset!
Jag tycker jag övar och övar,
men jag kan helt enkelt inte få till det längst ner..
..men men, någon dag lyckas jag väl så det är bara till att fortsätta!

torsdag 20 mars 2008

Pärm till kollegieblock


En arbetskamrats dotter såg mina näsduksfodral och
önskade något liknande till kollegieblock.
Detta är en väldigt enkel prototyp,
och tror inte att någon vidare förklarning behövs.



Denna pärm gör iallafall en ful sak lite snyggare!

Mysbyxor dam

Jag är en sådan person som slänger av mig jeansen eller
finbyxorna så fort jag kommer innanför dörren,
och tar på de sletna och missfärgade mysplaggen.

Sen kommer det besök,
och då står man där i träningsbyxor....



Jag hade bestämt mig för att sy ett par fina men mysiga byxor.
Så jag köpte stretch-jeanstyg när den lokala tyghandeln hade rea,
för 30:-/m och väntade på att
ett mönster skulle falla från himmelen.



För någon vecka sen damp Ottobre Design Woman 2/08
ner i brevlådan och här hittade jag mönstret
Vida Linnebyxor model 13.
Jag ritade av mönstret och fann att de var väldigt vida!

Jag gjorde de mindre vida och struntade i bakfickor,
de skulle ju ändå inte ha kommit i samma höjd...så varför försöka?
Sedan ändrade jag utformningen på linningen,
jag satte en mudd i midjan istället för blixtlås och hällor,
för att få fram myskänslan.

Jag är nöjd med resultatet, men nu i efterhand inser jag att
jag kunde tagit en storlek mindre,
mudden sydde jag om tre gånger, men den är fortfarande för stor.
Men jag ser det som såhär:
När det är dags för mamma-byxor, behöver jag nog inte köpa några,
för jag tror att dessa håller måttet!

Pyjamasbyxor Herr

Sambon önskade sig ett par pyjamasbyxor.
De blev i tunnt bomull då han är väldigt varm av sig,
med reså och dragsko (heter det va?) i midjan.
Tyget är köpt i en lokal tyghandel för 50:-/m.



Mönstret är gammalt, 80-talet skulle jag gissa,
och förstorat för att passa sambon.
Mönstret är hittat hos mor: Vi mode mönster 8064

Vi är båda mycket nöjda med resultatet,
men de har mer förvandlats till mysbyxor än pyjamasbyxor!

lördag 15 mars 2008

Lilla A

Jag har aldrig träffat ett barn som gör mig så glad!
Lilla A gör inget annat än skrattar och ler,
och skulle hon ta till gråten går det över lika fort som det kom.



Och denna lilla tös är en riktigt linslus,
så fort kameran kommer fram stannar hon upp
med det hon håller på med och kollar in i kameran.
Så fort kortet är taget så fortsätter hon vifta med händerna
eller vad hon nu gjorde.

Fodral till näsdukar3



Visst är det härligt att rensa ut alla småbitar man har över!?
Min rensning blev till 25st fodral till näsdukar,
det har harit stor efterfrågan på jobbet.

Arbetskamraterna som har köpt dem av mig,
blir av med dem så fort deras barn med respektive eller
bekanta kommer på besök.
H´s dotter kom med ett önskemål om något liknande även till kollegieblock,
så jag får klura på hur vi ska göra detta.
Fodralen är roliga att både använda och att sy!

Babyklänning

För några månader sedan var jag och lilla A´s mamma
i Växjö och kollade in barnkläder.

Väninnan hittade då en helt underbar känning i sidenaktigt tyg,
menden köptes aldrig och jag tror att hon ångrade sig senare.
Samma dag bläddrade hon i bl.a Ottobre Design 6/07,
och vek ner hörnet till modell 9, en babyklänning.



Under rean i den lokala tyghandeln hittade jag detta glatta
och helt underbara tyg och kom att tänka på vår utflykt.

Klänningen är i storlek 74, så snart passar den lilla A.
En och annan miss finns det givetvis, men inte så pass att
den inte går att använda.

onsdag 12 mars 2008

Sömsmånen lyser i natten!

Tittade in hos Inna skapar,
hon skrev om en krönika i Hallands nyheter:
Sömsmånen lyser i natten.
Läste denna och kan nu faktiskt förstå att sambon
rynkar pannan och ser förvirrad ut
när man pratar om något självklart!

Jag får ge honom poäng ändå,
för när han pratar formatering och moderkort slutar jag lyssna.
Jag menar, varför heter det mjukvara?
Mjukt kanske, en hårdvara måste ju vara hård...

Omlottoverall

När jag fick Ottobre Design 6/07 fanns det ett par
mönster som jag helt klart blev förtjust i,
model 4 var ett av dem.



Ritade av mönstret ganska fort, men sen blev det liggande.
De tyger jag hade kändes inte rätt,
men när den lokala handeln hade rea hittade jag detta.
Overallen är kantad med elastiskt kantband från MG-tyger.



Helt nöjd med resultatet, härligt utan minsta lilla miss!

Klänning och hårband




Enligt mönstret ska det vara velour till klänningen,
men jag valde ett tjockare trikåtyg.
Tyget kommer från en lokal tyghandel och
möndtret från Ottobre Design, model 5, 5/06.
Klänningen är i storlek 74.



Mycket nöjd med resultatet om man blundar för en liten miss
med dragkedjan.
Har inte riktigt lärt mig hur man ska göra för att få till dem bra.



Sydd på både overlock och vanlig maskin.

Babymössa

Tycker att denna hätta är helt underbar!
Mönstret kommer från Ottobre Design, model 4, 5/06.



Mössan är vändbar,
det storblommiga tyget kommer från Ikea, Fredrika 39:-/m
och det småblommiga kommer från en lokal tyghandel.


Sydd på både overlock och vanlig maskin,
gick snabbt som attan!

Melodifestivalen



Mina minnen från barndomen är väldigt få,
men detta minns jag:
Nordman fick mig att rysa och får det fortfarande!
Denna röst är för mig helt underbar.

Många tycker att de inte har i
melodifestivalen att göra.
Men varför inte?
Jag menar, är det inte större nötter som varit med?
(Då menar jag egentligen inte Carola)

Förr hade jag inget emot Carola,
men lyckan jag kännde när hon blåstes ut av Nordman,
den går inte bara att beskriva.
Hon har blivit för präktig, slutat sjunga och börjat skrika.



Minen hon fick när hon plötsligt slutat klappa händer och le,
när hon insåg att det inte var hennes låt det handlade om,
helt oslagbar!
Synd att ingen tycks ha fått den på bild.

Förklädesklänning 2


Tittade in på Cecis Egna för ett bra tag sen,
och såg att hon gjort två helt underbara förklädesklänningar.



Hon var även vänlig att lägga upp ett mönster som jag skrev ut,
förstorade lite och sen sydde.
Men jag tog nog i för lite med min förstoring,
för den blev väldigt liten och jag funderar på om den kommer
passa någon annan än en docka.
Klänningen är för övrigt vändsydd,
med tyg från en lokal tyghandel och från Ikea, Fredrika 39:-/m



Ska förstora lite till och sy en ny så småningom.
Den känns dock lite större om man inte korsar den i ryggen,
funderar på en bra lösning för detta.


Smått

Ytterligare ett par fodral till näsdukar,
de andra har nu gått åt och fler önskas på jobbet.
Ganska bra att jobba med 25 "kärringar" ändå!
(Någon av er som tar illa upp? För mig betyder det kvinnor jag tycker om!)



Anar dock att fler kommer att sys inom en snar framtid.



Har nu provat på att göra napphållare eller vad man ska kalla dem,
ett band med en klämma i ena änden och ett snöre som
sitter i nappen i andra.



En gymnastikpåse till vår bitr.chefs son,
som tydligen förbrukat väldigt många sådana under en kort tid.
Tyget kommer från Ikea, Fredrika 39:-/m.


söndag 2 mars 2008

Misslyckad permiär!

Det har inte hänt så mycket här på bloggen nu på
ett tag, anledningen är ett hemligt projekt som är på gång.
Och så har inte viljan att blogga eller att sy andra saker funnits.

Min "mars-marknad" har nu varit,
ingenting blev sålt!
Känns lite sådär faktiskt, hade ju hoppats på att
bli av med åtminstonde en overall.
Vissa av plaggen får A om de nu passar,
resten ska ut till försäljning på nätet.

Här ligger de! Direktlänk ligger högst upp till höger.