I förra veckan fick jag
Ottobre-tidningen som jag beställde efter att ha sett
Gekkos fina overall.
Fick äntligen mina
namnband lagom till att jag skulle sy ihop min overall, så det blev en liten invigning!

Jag kan fortfarande inte begripa varför jag gav min in på detta, det räckte att jag läste beskrivningen för att se ut som ett stort frågetecken!
Sen skulle jag rita av mönstret...min sambo kom in, tittade ner på golvet för att se vad jag höll på med sen försvann han ut ur rummet fort som attan...jag förstår honom precis! Jag är riktigt impad av att man kan klämma in så många olika mönsterdelar, i flera storlekar, på ett så pyttelitet papper.
Och inte nog med att det var krångligt redan från början, jag var ju tvungen att modifiera mönstret också. Min mammalediga kollega hade klätt sin dotter i en liknane overall, och den hade "vantar och strumpor", precis som Gekko´s...så jag måste ju göra det på min overall med!
Ja, så kan det gå...kan ju också nämna att det tog mig runt 1½ timme att kantsy alla delarna, fleecetyget gillade nämnligen inte min sick-sack och nån overlock-maskin äger jag ej. Men det funkade med overlock-sömmen på min vanliga maskin som tur var.
Nu efter allt gnäll ska jag erkänna att jag är nöjd med resultatet, även om det krävde mycket tid, koncentration och tålamod!
Mönstret kommer som sagt från Ottorbe Design (modell 9, 5/06), storlek 56, med några ändringar. Jag använde mig av ett rosa fleecetyg, ett (mestadels)turkos-randigt bomullstyg, grå snedslå och två st 40cm overall-blixtlås.
Ändringarna jag gjorde bestod av:
- Snedslå istället för teddy i luvan, ärm- och benslut.
- Flärpar att dra över händer och fötter om det är extra kallt.
- Ingen vadd mellan yttertyg och fodret.
- Ett helt framstycke istället för delat och veckat
Ändringarna gjorde givetvis att man fick tänka till ännu mer när man läste beskrivningen, vad som inte längre ska vara med och vad man behöver tänka på istället. Och min fråga är bara, om man skulle haft vadd med..hur sjutton skulle man haft plats att vända och krabba när man syr blixtlåset? Tyckte att det var trångt som det var!