tisdag 30 oktober 2007

Morgondagen är räddad!

Har idag klippt till en ny uppsättning baby-plagg, samma mönster som innan bara annat tyg. Så förutom tvättandet som är plannerat imorgon blir det troligtvis även lite knåpande.
Det kommer att bli en body i bomull (Ikea), omlottröja och sparkbyxa (mammas gömmor). Är inte riktigt lika frälst av tyget nu som jag var när jag hittade det, men jag tror nog att det ska kunna bli bra ändå. Dock inte som ett helt set då bodyn är pluttig och omlottröjan randig.

Och ni som nu tänker att "Hallå, vänninan fick barn för tre veckor sen, är inte storlek 50 lite litet?" Jo, men jag syr lite till mig själv. Kan vara kul att ha en liten garderob färdig när det någon gång i framtiden blir dags för storken att besöka familjen!

Har funderat lite på att införskaffa en overlock, men har noll koll på vad som är bra, prisvärt osv. Har tittat lite i smyg på en Husqvarna Huskylock 901, den känns lite lagom till en
hobby-pysslare som jag.
Sambon (som för övrigt inte förstår vad det kan vara för skoj med att sy, eller vad det är för skillnad på maskin och maskin), kom ändå med ett ganska bra argument till att inte köpa en...just nu. Vänta till nyår, och se om du fortfarade tycker att det är lika kul att sy.
Han tyckte också att jag skulle kolla med min kära mor om inte jag får låna hennes ett tag och känna efter, den används ändå ganska så sällan för tillfället. Så jag hoppas att hon (mamma) inte hinner läsa detta innan jag frågat, känns lite obekvämt att fråga då jag själv troligtvis aldrig skulle få för mig att låna ut min Victoria!

måndag 29 oktober 2007

Omlottröja

Roade mig som sagt med mönsterklippning i slutet på förra veckan, och efter ett besök i den "stora" staden Växjö hade jag alla ting till omlottröjan. Tyget kommer från en lokal tyghandel, men tyvärr kommer det inte riktigt till sin rätt, oavsett vilket ljus som än används.

Jag tror att det är plysch (fruktansvärt dålig på tyger), grå i botten med vackra turkosa blommor. Kantad med en tyvärr allt för grov snedslå, den kändes okej till en början. Men när jag var klar stod tröjan rätt ut av sig själv!


På det hela taget är jag nöjd, men till nästa gång ska jag försöka minnas att sy med knytbanden när sidosömmarna sys ihop.

Mönstret kommer från Ottobre Design, storlek 50 (modell 2, 5/06).

lördag 27 oktober 2007

Sparkbyxa

Pyssel igår = pyssel idag!

Ett par riktigt söta sparkbyxor i storlek 50.
Mönstret är funnet i Ottobre Design (modell 6, 5/06).

Byxorna är sydda i turkos/blå/grönt plysch (tror jag att det är) från en lokal tyghandel.
Namnlappen sitter på baksidan.

Body

Igår roade jag mig med att rita och klippa ut mönster till en body, en omjottröja och ett par sparkbyxor alla i storlek 50.

Gårdagens pyssel ledde till en vit body med mörkblåa kanter, påminner lite om en sjömanskostym fast lite omvänt. Rackarns så gulligt och jag är fullt nöjd, med undantag att tryckknapparna skulle suttit "tvärtom"!

Mönster: Ottobre Design (modell 1, 5/06).

söndag 21 oktober 2007

Overall

I förra veckan fick jag Ottobre-tidningen som jag beställde efter att ha sett Gekkos fina overall.
Fick äntligen mina namnband lagom till att jag skulle sy ihop min overall, så det blev en liten invigning!

Jag kan fortfarande inte begripa varför jag gav min in på detta, det räckte att jag läste beskrivningen för att se ut som ett stort frågetecken!

Sen skulle jag rita av mönstret...min sambo kom in, tittade ner på golvet för att se vad jag höll på med sen försvann han ut ur rummet fort som attan...jag förstår honom precis! Jag är riktigt impad av att man kan klämma in så många olika mönsterdelar, i flera storlekar, på ett så pyttelitet papper.

Och inte nog med att det var krångligt redan från början, jag var ju tvungen att modifiera mönstret också. Min mammalediga kollega hade klätt sin dotter i en liknane overall, och den hade "vantar och strumpor", precis som Gekko´s...så jag måste ju göra det på min overall med!

Ja, så kan det gå...kan ju också nämna att det tog mig runt 1½ timme att kantsy alla delarna, fleecetyget gillade nämnligen inte min sick-sack och nån overlock-maskin äger jag ej. Men det funkade med overlock-sömmen på min vanliga maskin som tur var.

Nu efter allt gnäll ska jag erkänna att jag är nöjd med resultatet, även om det krävde mycket tid, koncentration och tålamod!
Mönstret kommer som sagt från Ottorbe Design (modell 9, 5/06), storlek 56, med några ändringar. Jag använde mig av ett rosa fleecetyg, ett (mestadels)turkos-randigt bomullstyg, grå snedslå och två st 40cm overall-blixtlås.
Ändringarna jag gjorde bestod av:
  • Snedslå istället för teddy i luvan, ärm- och benslut.
  • Flärpar att dra över händer och fötter om det är extra kallt.
  • Ingen vadd mellan yttertyg och fodret.
  • Ett helt framstycke istället för delat och veckat

Ändringarna gjorde givetvis att man fick tänka till ännu mer när man läste beskrivningen, vad som inte längre ska vara med och vad man behöver tänka på istället. Och min fråga är bara, om man skulle haft vadd med..hur sjutton skulle man haft plats att vända och krabba när man syr blixtlåset? Tyckte att det var trångt som det var!

Haklappar, dregel/kräkscarfs

Här har vi resultatet av min första beställning,
två mindre haklappar av vaxduk och snedslå.


Samt fyra dregel/kräkscarfs, vet ej ännu om de kommer att passa, tycker de ser lite små ut och jag har ju inte något att mäta på, så vi får väl se. Kan alltid göra nya om de inte passar!

De är sydda av ett tunt bomullstyg, plastad frotté (så att kläderna ej ska bli blöta), och kardborreband.

torsdag 18 oktober 2007

Min första beställning!

Idag fick jag min första beställning,
en arbetskamrat önskade två haklappar och två dregelscarfs.
Det bestämdes även att jag skulle sy något till vår
mammalediga kollega,
vars dotter inte gör annat än kräks när hon är och hälsar på
och elaka mamma unnar lillan bara en pappersbit.
Denna helgen innebär långledigt, dvs fre-sön,
och jag tror jag vet vad jag ska syssla med!
Idag ska det letas mönster och i morgon blir det inhandling av material,
sen börjar det pyssliga.
Igår kom för övrigt tidningen jag beställde,
så vi får se om jag lyckas med detta,
tack för tipset!

Klänning

Klänningen ser en aning konstig ut, men jag tror att det är meningen att den ska vara sådan,
det ser nämligen likadant ut på mönsterbilden!
Det är storlek 60, och ska sluta strax ovanför knäna.
Min väninna önskade sig rosa, pärlor och paljetter
och det blev åtminstonde rosa.
Jag är nöjd med att jag fick till muddarna så bra,
(första gången som vanligt)!
Mönstret är hittat bland mammas gömmor och såg nog sitt ljus under min barndom, dvs mitten på 80-talet.
Därav formen antar jag!

Sparkdräkt


Hittade som sagt mönster och läckert tyg i en av mammas gardrober (som för övrigt håller på att damma igen)!
Resultatet blev detta, storlek 70 tror jag att det var,
så det dröjer innan lill flickan kan ha dem.

Jag är ganska nöjd med resultatet då det är första gången jag syr baby-kläder,
visst går det att göra bättre...men det får bli en annan gång!
Tyget är för övrigt turkos och rosa.

söndag 14 oktober 2007

Sparkdräkt

Nu när den lilla tösen har tittat ut,
är det nog dags att sätta igång på riktigt.
Har ett mönster liggande på en sparkdräkt,
så den tänkte jag sätta igång med idag.
Mönster och tyg fann jag bland mammas alla roliga ting i syrummet,
lite extra roligt att jag själv säkerligen har haft något liknande på mig en gång i tiden.

lördag 13 oktober 2007

Välkommen till världen lilla du!

Nu är det bara till att hoppas på att du slipper bli en Gustavsson!

onsdag 10 oktober 2007

Haklappar

Det är sällan jag blir helt nöjd med något jag syr,
men dessa haklappar som jag sydde igår,
de är bara helt underbara!

De är sydda i vaxduk med snedslå runtom och överst på "fickan".
Mönstret fann jag i Sy kläder till baby & småbarn.

Blöjpåse nr 2

Jag sydde en ytterpåse och en foderpåse separat.

Båda påsarna blev till utav långa remsor på vardera 20x52 cm, det färdiga måttet är 18x25 cm.


Sy ihop påsarna, och sy en botten genom att sy av hörnen på var påse.
När du har en foderpåse, en ytterpåse samt ett lock (även detta med foder), monterar du kardborreband och syr sedan ihop delarna.

Påsarna ska vara räta mot räta, med locket emellan (locket ska ligga med "utsidan" mot ytterdelens räta). Namnlappen är för övrigt fastsydd i ytterpåsen.

Sy sedan en söm som nästan går helt runt, men spara en öppning så du kan vända påsen åt rätt håll. Slut sedan detta hål genom att sy en stickning (öppningen ska ej vara där locket sitter). Min blöjpåse har även ett helt gäng med sömmar över locket...bara för att jag inte ville sluta sy just då!





Tycker för övrigt att denna blev bättre än den första!

måndag 8 oktober 2007

Blöjpåse

Varför ska man ha blöjor löst i väskan, vilket troligtvis innebär att man inte hittar en när man behöver den eller att man inte hittar något annat i väskan för att det är massa blöjor ivägen, när man kan ha en snygg förvaringspåse?

Och varför betala massor för Diapees&Wipees variant om man lätt kan sy en själv ? Givetvis kläckte jag inte idén själv utan inspirerades av duktiga sömmerskor på nätet.


Mitt exemplar blev inte hälften så snyggt, men jag skulle gissa att den har samma funktion.

Detta behöver du: Tjockt yttertyg, fodertyg, tryckknapp samt kli i fingrarna!
Jag använde mig av resttyg från mitt tidigare skötbord, då det blir en helhet tillsammans. Påsen blev till utav två långa remsor på vardera 20x52 cm, (det färdiga måttet är 18x25 cm).

Nu minns jag inte exakt hur jag gjorde, men jag har för mig att jag tabbade mig genom att sy ihop båda remsorna till en påse, sydde av hörnen och sen på med locket.I vilket fall, så blev den långt från perfekt så jag ska försöka mig på en till senare.
Eller, den är påbörjad.
Jag väntar bara på mina namnlappar så man kan se att det är jag som gjort den :)

Skötväska nr 2

Jag gjorde sedan några små förbättringar, och sydde en skötväska till mig själv (någon gång i framtiden).


Beskrivningen är dock samma som till denna.

Skötväska

Min mor äger en BabyBjörn sen när vi ungar var små, den har överlevt oss alla tre, dock väldigt sliten. Den såg så praktisk ut att jag inte kunde låta bli. Behändig med plats för blöjor, våtservetter samt ett ombyte kläder.






Detta behöver du: 1,3 m kraftigt tyg på 70 cm, 54 x 34 cm plastad frotté, 50 x30 cm skumgummi, 7 sttryckknappar, 2st x 37cm rundstavar, 30 cm snöre och en avlång knapp.

Klipp ut skötväskan i en enda tygbit för att undvika för många lager på lager(bilden hittade jag i en bok, så den stämmer inte riktigt med min beskrivning). Börja sedan med att kantsy runt hela. Vik in fickorna 20 cm, sy längs långsidorna och en söm i mitten som delar av till två fickor. Vik ner handtagen och sy dem nästan helt samman, lämna 2 cm på två handtag som är parallella med varandra så att rundstaven kan föras in. Klä skumgummin med den plastade frottén och montera en tryckknapp i vart hörn, markera på väskan och montera resten av tryckknappen. Montera även tre stycken tryckknappar på kortsidorna av väskan, dvs fickornas botten så att de går att fästa ihop.

Sy och fäst remsan som ska hålla ihop väskan, knyt fast snöret och knappen. Sy och fäst även mottagaren av knappen. Knäpp och fäll ihop väskan och sätt rundstavarna på plats.
Redo att användas!



Och så hoppas vi på att beskrivningen är begriplig!

Victoria och jag!

Som sagt är jag en nybörjare, på många plan. Fick min egna symaskin av mamma förra i julas, en vacker Victoria. Hade knappt använt en symaskin sen högstadiet, men nu började jag sy gardiner för att smycka lägenhetens fönster. Sen blev det lite dukar och byxlagningar. Sen blev maskinen stående...




Detta tyckte jag så klart var väldigt tråkigt, men minnerna lever kvar från mina jeans i nian, jag kan inte sy kläder till mig själv. För då är det ju inte så noga..det är ju bara mig de ska sitta på!


Tanken slog mig nyligen att jag kunde sy till min väninna, eller till hennes "lilla" som väntar på att få se dagens ljus om sisådär tre veckor nu. Så jag letade lite inspiration på nätet och hittade några bra bloggar, och på detta vis kom min egen blogg till. Så jag ska göra som många andra, nämligen lägga upp mina projekt. Inte bara för er skull utan också för min egen, så jag kan minnas mina misstag!

En okej blogg tror jag!

Nu är nog min blogg relativt klar i grunden, blev helt okej för att vara första gången man försöker sig på en sådan uppgift!

Mina första steg!

Har aldrig skapat en blogg innan, så vi får väl se hur det kan tänkas gå!