lördag 11 april 2009

Stick- och virkfodral



Har en längre tid funderat på ett sätt att samla
alla stickpinnar, virknålar och annat smått tillsammans,
så att man slipper springa runt och leta efter dem.

Fodralet är inspirerat av mitt knivfodral.
Tygerna är köpt på Ikea
Malena (39:-/m) och Ditte (25:-/m)

Åkte till Ikea för ett tag sen tillsammans med en väninna,
Malena-tyget hängde då i entrén
och jag kände direkt att det skulle med en bit hem.
Väninnan var dock inte så förtjust i det,
och jag ursäktade mig med att det dög till en tygkasse
eller något liknande.



Tyvärr kommer resterande tygbit inte räcka till
en tygkasse, så jag måste nog köpa mer nästa gång.
För när jag väl hade kläckt denna idé,
så fanns det inget annat tyg i skåpet som passade.

Attans att det ska vara så svårt att få det riktigt rakt..
och det syns ju extra mycket när det är symmetriskt mönstrat.

måndag 6 april 2009

Virkade tofflor


Hittade ett par såå söta tofflor hos Drops design
och kunde inte hålla min från att virka ett par egna,
men tyvärr blev mina inte alls lika fina som originalet!



Jag skyller på två saker:
1. Vad kan man begära av en nybörjare?!
2. Färgkombinationen, svart skulle göra det praktiskt.
Dvs att de inte ser så smutsiga ut,
och blommorna skulle nog varit enfärgade,
kanske till och med svarta.



Jag tror fortfarande att det skulle se tråkigt ut med helsvart,
så blommorna behöver ha en avvikande färg.
Det var meningen att de bara skulle vara vinröda,
men de blev så små så jag la till en vit krage.
Skulle nog haft en större virknål eller virkat lösare
när jag gjorde dem.

Som vanligt,
bättre lycka nästa gång!

torsdag 2 april 2009

Stickade grytlappar


Alla grytlappar jag har är så tunna,
så varje gång något ska ut från ugnen
blir det en utmaning att inte bränna sig!

Så jag letade efter mönster på virkade grytlappar,
men hittade inget som kändes tillräckligt enkelt,
så det blev ett par stickade istället.



Mönster finns på Drops design,
men vem som helst kan improvisera ihop dessa.

Garnet (Freja) kommer från den lokala handarbets-affären,
färgen blev det för att jag hade lite över från setet till J,
och för att färgen kändes helt rätt i mitt tråkiga vita kök!