måndag 13 oktober 2008

Lekdräkt 3




Mönstret kommer från Ottobre Design 3/08
model 1A, storlek 74...tror jag.
Måste lära mig att lämna mönster eller i alla fall en
lapp om vilken storlek det är, så att jag sedan slipper
sitta och gissa!

Denna gång hade jag för bråttom när jag sydde ihop,
och glömde därmed något fiffigt jag haft med på Nr 1 och Nr 2.
Dvs banden i sidan som tryckknapparna suttit i,
får hoppas på att det håller i alla fall.



Börjar få dåligt med kantband och körde därför en
rensning bland dem jag har, så vänster ärm
och höger ben har brunt och resten är grått.
Detta tycker jag faktisk blev riktigt bra eftersom
jag valt omönstrade tyger,
det hade nog lätt sett tråkigt ut annars.

Tygerna kommer från JoNic,
inhandlade på senaste lager-försäljningen.

Färgerna stämmer inte riktigt överens med verkligheten,
se föregående inlägg.

lördag 11 oktober 2008

Viikari sweatshirtbyxa 3


Mönstret kommer från Ottobre model 12, 6/07.
Denna gång en storlek större än sist, nämligen str 74.
(Har även gjort ett par i velour)

Denna gång tänkte jag göra det mer avancerat,
med ficka.
Detta gör jag inte om igen på ett bra tag!



Själva fickan var inte så svårt,
men sen skulle det ju till ett lock.
Och, ja, som nu ser är den en aning bubbligt,
kanske skulle jag haft vlieselin också?!

Men i slutändan är jag ändå nöjd med byxorna,
jag trixade lite med locket så det ser okej ut.

Tygerna kommer från JoNic,
inhandlade på senaste lager-försäljningen.

måndag 6 oktober 2008

Tröja m. raglanärmar 2



Mönstret kommer från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.
Tygerna är inhandlade i en lokal tyghandel.



Denna gånga använde jag mig inte av muddar,
på grund av att jag inte hade någon som matchade,
utan tog elastiskt kantband från MG-Tyger.

Jag gör aldrig egna kantband som ni kanske märkt,
anledningen är att det känns som överkurs!
En vacker dag ska jag ge mig på det,
men det lär dröja...

söndag 5 oktober 2008

Meedom


Jag har nyligen lånat en bok på biblioteket,
med Meedom-mönster.
Men jag känner att jag nog vill köpa denna boken istället
och givetvis finns den inte på svenska.

Så, hur svårt är det att förstå sig på danska?
Børnetøj 0-3 år är det jag funderar på.

Tack.

lördag 4 oktober 2008

Underbyxor


Hittade dessa underbara underbyxor och vad
tvungen att sy några stycken. Storlek 62.



Mönstret kommer från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.



Rensade samtidigt lite bland mina strech och mudd-tyger,
tycker själv att de blev riktigt söta.
De är även lätta att sy och det går fort.



Har försökt variera dem lite med resår/mudd upptill.
Tyvärr syns inte färgerna riktigt,
byxan till vänster är i gröna toner,
mitten turkos och marin,
höger i blå nyanser.

Alla tyger, förutom det mörkare blå till höger,
kommer från mors gömmor.

torsdag 2 oktober 2008

Klafftröja


En klafftröja hittad i boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.
Tröjan är i storlek 74,
tyget kommer från Stoff & Stil,
Kantbandet från MG-tyger.



Jag är nöjd med resultatet,
men klaffarna skulle nog varit synliga fram istället för bak.
Jag tycker det turkosa kantbandet gör sig
bra med det grå tyget.