tisdag 30 december 2008

Allergiprover


Var på vårdcentralen den 9 december,
ville ta ett allergitest eftersom jag varit förkyld i 7 veckor.
Fick ett stick i fingret som sa att ja, du är nog allergisk mot något.
Så det blev blodprov (som sedan gav ett 10*10 cm blåmärke i 2 veckor).
Sen sa läkaren att det skulle komma ett brev till mig om det visade något.

Nu eftersom det inte hade kommit något brev och snuvan lättat,
tänkte jag att det nog inte var så farligt,
om ens något.

Idag kom brevet.
"Kraftigt allergisk mot katt,
i viss mån även mot björk och dammkvalster."



Mina katter är mina barn.

De stannar, och sambon får stå ut med att
jag snyter mig och snarkar.
Antar att jag får bli bättre på vanor,
dvs ta mina allergitabletter och nässpray.
Samt tvätta händerna efter att jag gosat,
och försöka undvika att lukta på deras underbara päls.

söndag 28 december 2008

En smaklig jul till nära & kära!




Nu kommer en liten förklaring till varför det
varit allt för lugnt på bloggen sen början på november.
Jag har nämligen pysslat med annat på mina lediga dagar!

Köket har varit fyllt till bristningsgränsen!
Jag fick till och med ta hjälp av frysen på jobbet,
för att få plats med alla mina bröd.

Först ut på listan stod hemkokt glögg som jag
tappade på flaska köpt på Ikea.



Sen bakade jag Chocolate Chips Cookies tills det
nästan ramlade av köksbordet.



Detta packades lite fint.
Näst på tur stod Wienernougat som jag hällde i knäckformar
och la i strutar av julklappspapper.



Sen kokade jag marmelad, som var meningen att
vara lättsockrad så att även diabetikerna
i familjen kunde äta,
men det blev till slut bara marmelad,
för det ville inte bete sig som marmelad ska
när det var lite socker i den.

"Mumsbitar" fanns också med,
ljust torkat bröd med smält choklad, nötter och russin.



Askarna är vikta av tjockt färgat papper och
julklappspapper som lock.

Sedan hade jag med lite som jag inte fångat på
egna bilder;
Grovt rågbröd med nötter i,
Glöggtryffel och Kardemummaskorpor.



Sammanlagt har jag pysslat till 7 st sådana här korgar
men 2 st är ännu inte levererade,
de ska till Skåne och sambons familj.



Alla får kort där det står vad var sak innehåller,
min familj fick även små rim
och minnen från min barndom.

Min moster tackade med dessa ord;

"Nu har jag låtit smaka,
av allt det du baka.
En smakupplevelse jag sent ska glömma,
en skatt har kommit fram ur sin gömma.
Nu är betyget satt,
och magen är definitivt inte platt.
Tusen tack för denna klapp,
en superfemma jag nu satt :)"

Antar att hon skulle rimma tillbaka!
Jag blev glad över detta sms och det kändes som
att allt mitt slit iallafall blev uppskattat av de flesta.

fredag 26 december 2008

Julig äggkorg



Nu innan jul så önskade arbetskamraterna
en äggkorg som var mer julig och
så hade vi alla kommit på vissa förbättringar mot den förra.

Denna är snäppet mindre än den förra och
så har den en dragsko så man kan försluta den
och därmed stänga inne lite av värmen från äggen.



Den är gjord ett bra tag innan jul,
men det har inte funnits tid och lust att lägga upp den.


onsdag 17 december 2008

Bandkantningsapparat?!


Funderar på att skaffa min en bandkantningsapparat,
vet dock inte riktigt hur de fungerar!
Jag vet att några av er där ute har en såda så ni kanske
kan vara snälla och svara på mina funderingar!



1. Går den att använda med trikå, till trikå?
Dvs, snedslå i trikå till exempelvis en tröja i trikå.
2. Är det svårt att göra egen snedslå?
3. Är det svårt att få det att bli fint?

Jag är egentligen ingen "pillig" person,
utan jag vill att det ska bli bra utan krångel.
Men någonstans så känner jag att jag nog faktiskt
måste lära mig saker och ting någon gång och
inte bara fuska med mina elastiska kantband från MG-tyger!

tisdag 16 december 2008

Udda uppvaknande!


Är hemma idag, hade en "rolig" natt inne på toaletten,
men det är inte vad detta ska handla om.

Min klocka ringer alltid klockan 06.00,
och då är det meningen att jag ska gå upp,
men eftersom jag var dålig idag satte jag den på snooze
och den ringde igen 06.09.
Jag satte den på snooze igen och somnade om.

Innan klockan hann ringa ännu en gång,
vaknar jag av att hela sängen skakar.
Vad sjutton drömmer sambon om, tänkte jag!
Sen börjar det skramla på nattduksbordet (mitt myntrör)
och persiennerna vibrerar.
Vilket blåsväder, tänker jag och särar persiennen och hittar ut,
HELT vindstilla.

Lite senare slår jag på tv:n.

AHA, jordbävning...

DEN julklappen!

Av de 13 röster som tyckte till om årets julklapp
sa 11 st att hembakat/pysslat är det rätta valet.
Kanske egentligen inte så konstigt,
när de flesta som tittar in här är pysslare!

Tack ändå för att ni tyckt till,
nu vet jag att jag valt rätt julklappar iallafall,
bilder kommer efter jul.



måndag 8 december 2008

Ge ett svar på min fråga!


Till höger ser ni min fråga,
Vad är årets julklapp?
--------->

Avslutad!