måndag 31 december 2007
onsdag 26 december 2007
Omlottbody
båda har gjort jättefina omlottbodys.
Efter mycket funderande och ett önskemål om en sådan,
beställde jag Ottobre Design 6/07.
Startade en prenumeration på 4 barn + 2 kvinna och som
ett extra plus fick jag då 6/07 som startgåva.
Barnmönster är ju alltid kul, så vi får se vad jag tycker om vuxet!
En omlottbody i storlek 68. Tyget kommer från MG-tyger.
Den skarpsynte ser nog att det fattas tryckknappar,
de lös med sin frånvaro i min lilla låda!
Så det blir till att inhandla sådana imorgon och slå i dem
hemma hos A.
Hade många funderingar på vilket utav framstyckerna
som skulle vara överst, tidningen hade bild på bådeoch.
Slutligen så fick min mycket ointresserade sambo bestämma!
I beskrivningen tyckte de att man skulle ha knytband på
det innersta framstycket,
men jag följde Gekkos exempel och "satte tryckknapp".
Ändrade även till elastisk snedslå runtom istället för muddväv.
Har snedslå där tryckknapparna ska sitta i sidorna också,
de töjer sig mer än vad trikån skulle ha gjort.
Tyvärr har jag inte invigt overlocken än,
väntar på nya trådrullar.
För övrigt är jag mycket nöjd med resultatet,
håll nu tummarna för att jag inte förstör det hela när
tryckknapparna ska i!
Vantar till baby
Hade till och med klippt dem i två olika storlekar,
0-6 månader, 6-12 månader eller något sådant.
Det underliga var bara att jag i slutändan hade 4 storlekar,
måste glömt bort sömsmånen på en del!
Ett par vantar slängde jag, då de inte ens hade passat till en docka!
Men resten tycker jag blev ganska bra ändå.
De är upplagda på olika vis, några är i trikå med fleece som foder,
andra i fleece med trikå, bomull med trikå och så finns det
trikå med trikå!
Alla är givetvis vändbara, men den tänkta utsidan är snyggast!
(Vändhålet måste ju sys igen, och att sy för hand är inte min grej!)
torsdag 20 december 2007
Vantar till baby
Mobilfodral
tisdag 18 december 2007
Inget kul att visa =(
Idag har jag rengjort och oljat overlocken,
måndag 17 december 2007
Huskylock 360d
Någon som har samma modell hemma?
Hör av er om ni också har manual till den.
Så kan jag tänka mig att betala en slant för en kopia!
söndag 16 december 2007
Mer praktisk syhörna!
och snubblade in på en amerikansk sida med sytillbehör.
De hade många väldigt praktiska sybord m.m,
men vem vill smälla 4000:- på något sådant?
Inte jag iallafall, så jag åkte till Ikea istället!
Hem hade jag med mig en hurts på hjul (249:-)
samt en tunn skiva (sådan som är lådbottnen) (3:-).
Hurtsen trollade jag ihop igår kväll och
skivan har jag fifflat med nu på morgonen
Rackarns så nöjd jag är!
Nu slipper jag leta överallt och ingenstans för att hitta
just den trådrulle eller annat ting jag ska ha.
Ska såsmåningom komma på en bra lösning
till mina pressarfötter också..
..men det blir inte förän tidigast måndag.
lördag 15 december 2007
Nu håller vi tummarna!
Jo, en overlock för 700:-
Jaja, 700, måste vara skräp!
Ringde iallafall, och det visade sig vara en Huskylock Husqvarna,
givetvis äldre modell (vet ej vilken ännu).
Ska åka och kolla på den på måndag,
så nu vi håller tummarna att den är ok!
Hoppas, hoppas hoppas !!
fredag 14 december 2007
Sparkpåse
tisdag 11 december 2007
Overall 3
på ett tag är att jag har väntat på postpaket.
MG- tyger kom i början på förra veckan med lite småting,
och i fredags kom det stora paketet från Stoff och stil.
Sen jobbade jag i helgen,
Vad blev då resultatet?
Min väninna beställde en ny overall,
mönstret är samma som till 1:an och 2:an,
men storleken är 68 denna gång.
Hade ju en del problem med de andra två,
men denna flöt på väldigt bra!
Jag kan nog inte peka på någonting som är gjort mindre bra,
eller som jag helt fuskat med!
Det är väl trevligt när man lär sig av sina misstag?!
tisdag 4 december 2007
Shoppingbag/Tygpåse
4. (Här kom mitt fel,
men jag är nöjd ändå så vi nämner inte vad det är!)
Sy samman "U-delen" yttertyg med fodertyg, räta mot räta.
Detta är delarna du nu ska ha.
5. Sy ihop handtagens överdelar, yttertyget räta mot räta, och fodret räta mot räta.
Såhär ser det nu ut när det är vänt på rätt håll.
6. Sy ihop handtagens yttersidor (yttertyg med foder).
7. Vänd tygerna så att yttertygerna ligger räta mot räta, detsamma gäller fodertyget. Sy kanterna.
8. Vik handtagen dubbelt så att fodertyget ligger i mitten.
Sy en liten söm, så att handtagen håller samman utan att dela sig.
9. Vik in längs långsidan så att påsen blir "rak".
10. Sy ihop utsidans botten.
Vänd påsen utochin och sy en söm som gömmer
sömmen du gjorde på utsidan.
Nu har du en färdig påse, bara ut och handla :)
söndag 2 december 2007
Vantar till baby
Har sett att det är så många som syr små söta vantar,
så jag gav mig in på att försöka.
Resultatet blev okej men inte perfekt,
kanske en aning korta i "fingrarna" och stora i mudden.
Det är som sagt svårt att bedömma storleken på en baby,
när man inte har den framför sig.
Vi får se hur de passar på lilla A. och om hennes mamma blir nöjd.
