måndag 31 december 2007

Nytt år på väg!



Jag tackar för året som gått,
och önskar er alla ett riktigt gott nytt år!

onsdag 26 december 2007

Omlottbody

Har tittat lite hos Gekko och Blomma åker vagn,
båda har gjort jättefina omlottbodys.

Efter mycket funderande och ett önskemål om en sådan,
beställde jag Ottobre Design 6/07.
Startade en prenumeration på 4 barn + 2 kvinna och som
ett extra plus fick jag då 6/07 som startgåva.
Barnmönster är ju alltid kul, så vi får se vad jag tycker om vuxet!


Iallafall, här är resultatet av tidningsbeställningen.
En omlottbody i storlek 68. Tyget kommer från MG-tyger.

Den skarpsynte ser nog att det fattas tryckknappar,
de lös med sin frånvaro i min lilla låda!
Så det blir till att inhandla sådana imorgon och slå i dem
hemma hos A.



Hade många funderingar på vilket utav framstyckerna
som skulle vara överst, tidningen hade bild på bådeoch.
Slutligen så fick min mycket ointresserade sambo bestämma!

I beskrivningen tyckte de att man skulle ha knytband på
det innersta framstycket,
men jag följde Gekkos exempel och "satte tryckknapp".
Ändrade även till elastisk snedslå runtom istället för muddväv.
Har snedslå där tryckknapparna ska sitta i sidorna också,
de töjer sig mer än vad trikån skulle ha gjort.

Tyvärr har jag inte invigt overlocken än,
väntar på nya trådrullar.

För övrigt är jag mycket nöjd med resultatet,
håll nu tummarna för att jag inte förstör det hela när
tryckknapparna ska i!

Vantar till baby

Hade klippt till en massa bitar som skulle bli
vantar till baby, både till A och till bordet i mars.



Hade till och med klippt dem i två olika storlekar,
0-6 månader, 6-12 månader eller något sådant.
Det underliga var bara att jag i slutändan hade 4 storlekar,
måste glömt bort sömsmånen på en del!

Ett par vantar slängde jag, då de inte ens hade passat till en docka!
Men resten tycker jag blev ganska bra ändå.



De är upplagda på olika vis, några är i trikå med fleece som foder,
andra i fleece med trikå, bomull med trikå och så finns det
trikå med trikå!
Alla är givetvis vändbara, men den tänkta utsidan är snyggast!
(Vändhålet måste ju sys igen, och att sy för hand är inte min grej!)

torsdag 20 december 2007

Vantar till baby

Väninnans hund vart hungrig en dag och
åt upp vantarna som lilla A fått.
Detta ordnar vi till genom att ge henne fler,
passar även på att sy upp några till Mars-marknaden.
Får bara ta och hoppas på att de inte blir UFOn,
de kommer nämligen att ligga ett tag innan jag hinner med dem.

Mobilfodral

En arbetskamrat till mig ville ha ett fodral till sin mobil,
och så blev det.


Jag hann knappt lämna över fodralet innan hon beställde
två till, till sina döttrar.
Och så blev det!

tisdag 18 december 2007

Inget kul att visa =(

Nä, det har inte blivit så mycket sytt nu på ett tag.
Lovar att försöka göra något åt detta snart.

Idag har jag rengjort och oljat overlocken,
och när jag ändå höll på
rengjorde jag vanliga symaskinen också.

Min vänninna var här med lilla A idag,
en liten klump har hon blivit, nästan 6kg.
Men ooo så söt!

Hennes mamma önskade nya vantar,
då hunden åt upp de hon fått.
Får se när vi får tid över att göra något åt detta!

måndag 17 december 2007

Huskylock 360d

Nu har jag införskaffat en overlock.
Inte så ny som jag från början hade tänkt mig,
men inte heller så dyr.

700:-, fullt fungerande.
Tror dock jag ska lämna in den på service,
så att man helt säkert vet att den går som en klocka.
Nu ska vi bara se till att vi blir vänner också.
Har ju trots allt bara använt mig av overlock 2ggr innan.

Någon som har samma modell hemma?
Hör av er om ni också har manual till den.
Så kan jag tänka mig att betala en slant för en kopia!

söndag 16 december 2007

Mer praktisk syhörna!

Hoppade runt lite på nätet fär skojs skull
och snubblade in på en amerikansk sida med sytillbehör.

De hade många väldigt praktiska sybord m.m,
men vem vill smälla 4000:- på något sådant?


Inte jag iallafall, så jag åkte till Ikea istället!
Hem hade jag med mig en hurts på hjul (249:-)
samt en tunn skiva (sådan som är lådbottnen) (3:-).


Hurtsen trollade jag ihop igår kväll och
skivan har jag fifflat med nu på morgonen
(med hammare och spik).


Rackarns så nöjd jag är!
Nu slipper jag leta överallt och ingenstans för att hitta
just den trådrulle eller annat ting jag ska ha.
Ska såsmåningom komma på en bra lösning
till mina pressarfötter också..
..men det blir inte förän tidigast måndag.

lördag 15 december 2007

Nu håller vi tummarna!

Min moster var inne på det lokala torget på nätet,
och vad hittar hon inte där?
Jo, en overlock för 700:-

Jaja, 700, måste vara skräp!
Ringde iallafall, och det visade sig vara en Huskylock Husqvarna,
givetvis äldre modell (vet ej vilken ännu).

Ska åka och kolla på den på måndag,
så nu vi håller tummarna att den är ok!

Hoppas, hoppas hoppas !!

fredag 14 december 2007

Sparkpåse

Har haft ett objekt liggande ett tag nu,
och beslöt mig för att få bort det från hyllan nu.

Objektet är min "egensnickrade" sparkpåse.
Mönstret är en kombination från två mönster,
en sparkpåse utan ärmar och en spartdräkt med ärmar.
Plus att den är lite Sica, med flärpar i ärmslutet.

Yttertyget är en fleece-pläd från Ullared och fodret bomull från mor.
Som en liten smyckning är det passpoalband på bröstet.

tisdag 11 december 2007

Overall 3

Anledningen till att det inte hänt så mycket nu
på ett tag är att jag har väntat på postpaket.
MG- tyger kom i början på förra veckan med lite småting,
och i fredags kom det stora paketet från Stoff och stil.

Sen jobbade jag i helgen,
men som tur var hade jag en ledig dag igår.
Vad blev då resultatet?




Min väninna beställde en ny overall,
mönstret är samma som till 1:an och 2:an,
men storleken är 68 denna gång.




Hade ju en del problem med de andra två,
men denna flöt på väldigt bra!
Jag kan nog inte peka på någonting som är gjort mindre bra,
eller som jag helt fuskat med!

Det är väl trevligt när man lär sig av sina misstag?!

tisdag 4 december 2007

Shoppingbag/Tygpåse

Kollade in olika bloggar och hittade in till Klockarbarn,
hon hade gjort en fin tygpåse som hon hittat här.
Nya saker är ju kul, så jag gjorde mig en egen.

Jag har dock ett problem, jag är urusel på engelska!
Påsen är helt okej,
men jag tänkte göra beskrivningen, för hoppningsvis, lite enklare.
Ber om ursäkt för smygreklamen ;)
Texten ligger under tillhörande bild/bilder.


1. Ta en vanlig plastpåse från din lilla hög (som jag gissar att du har där hemma!),
klipp av botten och övre delen av handtagen.



2. Klipp sedan påsen itu, så du har ena "framsidan". Andra halvan kan du kasta.


3. Vik det du har kvar av påsen till hälften,
och nåla fast den på det tyg du valt.
Du behöver två delar av yttertyget och två av fodret.


4. (Här kom mitt fel,
men jag är nöjd ändå så vi nämner inte vad det är!)
Sy samman "U-delen" yttertyg med fodertyg, räta mot räta.

Detta är delarna du nu ska ha.


5. Sy ihop handtagens överdelar, yttertyget räta mot räta, och fodret räta mot räta.


Såhär ser det nu ut när det är vänt på rätt håll.


6. Sy ihop handtagens yttersidor (yttertyg med foder).


7. Vänd tygerna så att yttertygerna ligger räta mot räta, detsamma gäller fodertyget. Sy kanterna.


8. Vik handtagen dubbelt så att fodertyget ligger i mitten.
Sy en liten söm, så att handtagen håller samman utan att dela sig.


9. Vik in längs långsidan så att påsen blir "rak".


10. Sy ihop utsidans botten.
Vänd påsen utochin och sy en söm som gömmer
sömmen du gjorde på utsidan.


Nu har du en färdig påse, bara ut och handla :)

söndag 2 december 2007

Vantar till baby

Har sett att det är så många som syr små söta vantar,
så jag gav mig in på att försöka.



Resultatet blev okej men inte perfekt,
kanske en aning korta i "fingrarna" och stora i mudden.

Det är som sagt svårt att bedömma storleken på en baby,
när man inte har den framför sig.
Vi får se hur de passar på lilla A. och om hennes mamma blir nöjd.

lördag 1 december 2007

Body 4

Ännu en body!


Mönstret kommer från Ottobre Design (model 1 5/06),
presis som de andra.
Storleken är 56, tyget är egentligen grön/turkosaktigt,
men min kamera ville inte visa det,
(samma tyg som till sparkbyxan).

Använde mig denna gång av elastisk snedslå från MG-tyger,
istället för bomull som jag tidigare använt.