tisdag 30 december 2008

Allergiprover


Var på vårdcentralen den 9 december,
ville ta ett allergitest eftersom jag varit förkyld i 7 veckor.
Fick ett stick i fingret som sa att ja, du är nog allergisk mot något.
Så det blev blodprov (som sedan gav ett 10*10 cm blåmärke i 2 veckor).
Sen sa läkaren att det skulle komma ett brev till mig om det visade något.

Nu eftersom det inte hade kommit något brev och snuvan lättat,
tänkte jag att det nog inte var så farligt,
om ens något.

Idag kom brevet.
"Kraftigt allergisk mot katt,
i viss mån även mot björk och dammkvalster."



Mina katter är mina barn.

De stannar, och sambon får stå ut med att
jag snyter mig och snarkar.
Antar att jag får bli bättre på vanor,
dvs ta mina allergitabletter och nässpray.
Samt tvätta händerna efter att jag gosat,
och försöka undvika att lukta på deras underbara päls.

söndag 28 december 2008

En smaklig jul till nära & kära!




Nu kommer en liten förklaring till varför det
varit allt för lugnt på bloggen sen början på november.
Jag har nämligen pysslat med annat på mina lediga dagar!

Köket har varit fyllt till bristningsgränsen!
Jag fick till och med ta hjälp av frysen på jobbet,
för att få plats med alla mina bröd.

Först ut på listan stod hemkokt glögg som jag
tappade på flaska köpt på Ikea.



Sen bakade jag Chocolate Chips Cookies tills det
nästan ramlade av köksbordet.



Detta packades lite fint.
Näst på tur stod Wienernougat som jag hällde i knäckformar
och la i strutar av julklappspapper.



Sen kokade jag marmelad, som var meningen att
vara lättsockrad så att även diabetikerna
i familjen kunde äta,
men det blev till slut bara marmelad,
för det ville inte bete sig som marmelad ska
när det var lite socker i den.

"Mumsbitar" fanns också med,
ljust torkat bröd med smält choklad, nötter och russin.



Askarna är vikta av tjockt färgat papper och
julklappspapper som lock.

Sedan hade jag med lite som jag inte fångat på
egna bilder;
Grovt rågbröd med nötter i,
Glöggtryffel och Kardemummaskorpor.



Sammanlagt har jag pysslat till 7 st sådana här korgar
men 2 st är ännu inte levererade,
de ska till Skåne och sambons familj.



Alla får kort där det står vad var sak innehåller,
min familj fick även små rim
och minnen från min barndom.

Min moster tackade med dessa ord;

"Nu har jag låtit smaka,
av allt det du baka.
En smakupplevelse jag sent ska glömma,
en skatt har kommit fram ur sin gömma.
Nu är betyget satt,
och magen är definitivt inte platt.
Tusen tack för denna klapp,
en superfemma jag nu satt :)"

Antar att hon skulle rimma tillbaka!
Jag blev glad över detta sms och det kändes som
att allt mitt slit iallafall blev uppskattat av de flesta.

fredag 26 december 2008

Julig äggkorg



Nu innan jul så önskade arbetskamraterna
en äggkorg som var mer julig och
så hade vi alla kommit på vissa förbättringar mot den förra.

Denna är snäppet mindre än den förra och
så har den en dragsko så man kan försluta den
och därmed stänga inne lite av värmen från äggen.



Den är gjord ett bra tag innan jul,
men det har inte funnits tid och lust att lägga upp den.


onsdag 17 december 2008

Bandkantningsapparat?!


Funderar på att skaffa min en bandkantningsapparat,
vet dock inte riktigt hur de fungerar!
Jag vet att några av er där ute har en såda så ni kanske
kan vara snälla och svara på mina funderingar!



1. Går den att använda med trikå, till trikå?
Dvs, snedslå i trikå till exempelvis en tröja i trikå.
2. Är det svårt att göra egen snedslå?
3. Är det svårt att få det att bli fint?

Jag är egentligen ingen "pillig" person,
utan jag vill att det ska bli bra utan krångel.
Men någonstans så känner jag att jag nog faktiskt
måste lära mig saker och ting någon gång och
inte bara fuska med mina elastiska kantband från MG-tyger!

tisdag 16 december 2008

Udda uppvaknande!


Är hemma idag, hade en "rolig" natt inne på toaletten,
men det är inte vad detta ska handla om.

Min klocka ringer alltid klockan 06.00,
och då är det meningen att jag ska gå upp,
men eftersom jag var dålig idag satte jag den på snooze
och den ringde igen 06.09.
Jag satte den på snooze igen och somnade om.

Innan klockan hann ringa ännu en gång,
vaknar jag av att hela sängen skakar.
Vad sjutton drömmer sambon om, tänkte jag!
Sen börjar det skramla på nattduksbordet (mitt myntrör)
och persiennerna vibrerar.
Vilket blåsväder, tänker jag och särar persiennen och hittar ut,
HELT vindstilla.

Lite senare slår jag på tv:n.

AHA, jordbävning...

DEN julklappen!

Av de 13 röster som tyckte till om årets julklapp
sa 11 st att hembakat/pysslat är det rätta valet.
Kanske egentligen inte så konstigt,
när de flesta som tittar in här är pysslare!

Tack ändå för att ni tyckt till,
nu vet jag att jag valt rätt julklappar iallafall,
bilder kommer efter jul.



måndag 8 december 2008

Ge ett svar på min fråga!


Till höger ser ni min fråga,
Vad är årets julklapp?
--------->

Avslutad!


söndag 30 november 2008

Snuvig o dan!


Känns som att denna snuva aldrig kommer att
gå över!
Har varit förkyld i hela fem veckor nu.

Orkar inte pyssla så mycket,
men ska bättra mig.
Kan dock inte lova när bättringen börjar ;)

måndag 24 november 2008

Solhattar...i november...

Vad passar bättre än solhattar så här en november dag?
Nej, inget solsting här inte!

En arbetskamrat beställde en solhatt till sin systerdotter,
som tillsammans med sin lilla dotter ska åka till Thailand.



Eftersom jag inte alls känner den blivande ägaren
så sydde jag tre som arbetskamraten kunde välja på.
Hon tog den röda.

En stund efter att hon hade valt hatt så kom
hon och frågade vad det var för svarta "pluttar"
som var lite här och där.
-"Det är ju ögon."
-"Ögon?!"
-"Ja, flodhästarnas ögon."
-"Jahaaa, det vita är flodhästar."
Och alla på jobbet fick sig dagens goda skratt!



Tygerna till den vänstra hatten kommer från Stoff & Stil,
och övriga från Ikea.
Mönstret kommer från boken
Nya barnkläder 62-104 cm, Elisabeth Gynther.

fredag 21 november 2008

Randigt värre!

Raglantröja och byxa storlek 56 från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.



Tycker om denna modell, den påminner om min barndom,
då allt var så stort i armarna!



Trikån är inköpt i en lokal tyghandel,
mudden kommer från mors gömmor.
Visst är det härligt med randigt?!


tisdag 18 november 2008

Äntligen något nytt!


Att det ibland ska ta sån tid innan det kommer upp
något nytt här på bloggen!
Anledningarna är många men jag väljer nog
främst att skylla på hösttrötthet.



Det nya består av en body storlek 68,
mönstret kommer från Ottobre Design (model 1 5/06).



Samt byxor storlek 68, detta mönster är hittat i boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl
(har jag för mig, ska kolla upp detta någon dag).



Tygerna är inhandlade för ett tag sedan på
Killebergs tygbod i Älmhult.
Kantbandet kommer från MG-Tyger.



måndag 13 oktober 2008

Lekdräkt 3




Mönstret kommer från Ottobre Design 3/08
model 1A, storlek 74...tror jag.
Måste lära mig att lämna mönster eller i alla fall en
lapp om vilken storlek det är, så att jag sedan slipper
sitta och gissa!

Denna gång hade jag för bråttom när jag sydde ihop,
och glömde därmed något fiffigt jag haft med på Nr 1 och Nr 2.
Dvs banden i sidan som tryckknapparna suttit i,
får hoppas på att det håller i alla fall.



Börjar få dåligt med kantband och körde därför en
rensning bland dem jag har, så vänster ärm
och höger ben har brunt och resten är grått.
Detta tycker jag faktisk blev riktigt bra eftersom
jag valt omönstrade tyger,
det hade nog lätt sett tråkigt ut annars.

Tygerna kommer från JoNic,
inhandlade på senaste lager-försäljningen.

Färgerna stämmer inte riktigt överens med verkligheten,
se föregående inlägg.

lördag 11 oktober 2008

Viikari sweatshirtbyxa 3


Mönstret kommer från Ottobre model 12, 6/07.
Denna gång en storlek större än sist, nämligen str 74.
(Har även gjort ett par i velour)

Denna gång tänkte jag göra det mer avancerat,
med ficka.
Detta gör jag inte om igen på ett bra tag!



Själva fickan var inte så svårt,
men sen skulle det ju till ett lock.
Och, ja, som nu ser är den en aning bubbligt,
kanske skulle jag haft vlieselin också?!

Men i slutändan är jag ändå nöjd med byxorna,
jag trixade lite med locket så det ser okej ut.

Tygerna kommer från JoNic,
inhandlade på senaste lager-försäljningen.

måndag 6 oktober 2008

Tröja m. raglanärmar 2



Mönstret kommer från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.
Tygerna är inhandlade i en lokal tyghandel.



Denna gånga använde jag mig inte av muddar,
på grund av att jag inte hade någon som matchade,
utan tog elastiskt kantband från MG-Tyger.

Jag gör aldrig egna kantband som ni kanske märkt,
anledningen är att det känns som överkurs!
En vacker dag ska jag ge mig på det,
men det lär dröja...

söndag 5 oktober 2008

Meedom


Jag har nyligen lånat en bok på biblioteket,
med Meedom-mönster.
Men jag känner att jag nog vill köpa denna boken istället
och givetvis finns den inte på svenska.

Så, hur svårt är det att förstå sig på danska?
Børnetøj 0-3 år är det jag funderar på.

Tack.

lördag 4 oktober 2008

Underbyxor


Hittade dessa underbara underbyxor och vad
tvungen att sy några stycken. Storlek 62.



Mönstret kommer från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.



Rensade samtidigt lite bland mina strech och mudd-tyger,
tycker själv att de blev riktigt söta.
De är även lätta att sy och det går fort.



Har försökt variera dem lite med resår/mudd upptill.
Tyvärr syns inte färgerna riktigt,
byxan till vänster är i gröna toner,
mitten turkos och marin,
höger i blå nyanser.

Alla tyger, förutom det mörkare blå till höger,
kommer från mors gömmor.

torsdag 2 oktober 2008

Klafftröja


En klafftröja hittad i boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.
Tröjan är i storlek 74,
tyget kommer från Stoff & Stil,
Kantbandet från MG-tyger.



Jag är nöjd med resultatet,
men klaffarna skulle nog varit synliga fram istället för bak.
Jag tycker det turkosa kantbandet gör sig
bra med det grå tyget.

torsdag 25 september 2008

Besök i himlen!



Jag har just kommit hem från ett besök i paradiset!
I förmiddags styrde jag kosan mot de öppna vidderna i Skåne,
för att besöka lagerförsäljningen på JoNic.
20% rabatt (exkl. moms) på allt.


Muddar för 6:-/m! (Svart mudd 59:-/m)
Vet inte vad de andra tygerna heter, stretch är det i alla fall.
Det blå 10:-/m.


Lite tyg till ett kommande vuxenprojekt,
vågar inte beskriva det ännu!


Och lite sköna trikå-tyger.
Sammanlagt, med moms inräknat,
kostade det runt 550:-
Och då är det över 20 meter tyg (med mudden)!

Jag käkade middag på Frasses och kom på att vi sett en skylt
med Gittes tygkälla när vi körde till Åhus sist,
och tänkte göra ett besök på denna "lilla lokala tyghandel".

Jag fick mig en stor knäpp på näsan när jag steg in i Gittes.
-Jag har aldrig sett så mycket tyg på en och samma gång
och kunde inte tänka mig att finna allt här,
sa jag lite försiktigt när jag stod i kassan.
-Inte? Vi är en stor butik och vi finns ju på internet och allt,
säger biträdet och ger mig ett kort.
Pinsamt!
Men nu när jag går in på deras sida,
så har jag faktiskt sett och besökt den innan.

Lönen kommer först till mig imorgon,
så det blev inte så mycket handlat på Gittes.
En riktigt söt trikå med nallar och nappflaskor mm.


En grön trikå och två underbara flanell-tyger.

Det var otroligt stort och det var (ursäkta)
helt jävla smockfullt med tyger!
Och allt sorterat i färger,
gult, orange, rött, blått, turkos, blått grönt
och sådant som matchade.
Jag är imponerad!

Efter att allt är uppackat,
har jag lyckats fylla mitt förråd till bredden!



Jag tackar så hemskt mycket för den underbara
servicen och vänligheten de i båda butikerna.

Denna veckans enda lediga dag var helt klart värd
att spendera i Skåne.
Hälsade även på sambons farmor på vägen hem,
fick hemgjort äppelmos med mjölk så jag skulle orka
köra den långa vägen hem.

Helt enkelt en underbar dag!
Tack och hej.

onsdag 24 september 2008

Tröja m. raglanärmar



Mönstret kommer från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.
Tygerna är nyligen inhandlade i en lokal tyghandel.

Samma mönster som i föregående inlägg med denna gång
såg jag till att jag fick rätt storlek på muddarna!



Helt nöjd med resultatet,
tycker det är en riktigt fin tröja,
utan speciellt många missar!

Tröjan är i storlek 68.

måndag 22 september 2008

Jogging set



Mönstren kommer från boken Sy kläder till baby & småbarn,
av Katrin Wassdahl.

Tyget kommer från Killebergs tygbod i Älmhult,
mudden kommer från mors gömmor.
Setet är i storlek 62.



Tror att jag missade storleken på muddarna totalt!
Alla, förutom den i midjan på tröjan,
skulle nog ha varit hälften så stora.
Som vanligt orkar jag inte sprätta,
så de får nog vara så tillsvidare.
Och slutligen blev nog kanalen i midjan på byxorna för stor,
så att de kommer sitta väldigt lågt.

Bättre lycka nästa gång helt enkelt!