fredag 25 april 2008

Nya Sica-band

Nya namnband!
Det översta är det gamla och det undre är nytt.

Tyckte det känndes bättre med Sica på båda sidor då jag
på senare tid sätter så gott som alla band i sidosömmar.

Eftersom jag inte kunde använada blixten blev bilden en aning suddig!
Men till nästa beställning tar jag nog tillbaka den "gamla" röda
färgen på texten då det känns som att det flyter ihop.


Passade även på att fixa födelsedagspressenten till syrran,
även hon har blivit inspirerad och syr numera barnkläder.
Jag hade lite gissningslekar med henne:
Favoritsmeknamn? -Inget
Favoritfärg? -Svart och turkos
Äkta eller pålåtsas? -Äkta
Och diverse andra frågor för att hon inte skulle fatta vad
jag höll på med!



Jag fick egentligen inte så mycket hjälp,
hon dröjde för länge med svaren så jag gissade lite själv,
jag hade ju en aning om vilka färger hon tycker om då
det räcker att titta in i garderoben!
Fast jag valde iofs lila och blått.
Krumiluren på bandet liknar en blomma tycker jag,
och det är väl äkta?!
"Pupisson & Juniholm" har jag egentligen inte en aning om hur
hon skulle stavat det..men jag gissar och håller tummarna!

De flesta barn har låtsaskompisar när de är små,
jag hade "Hästarna", fy sjutton vad hyss de kunde hitta på...
Syrran hade "Pupisson & Junihom", vad hon nu fick de namnen ifrån?!

Haklappar

Har haft dessa ufo:n liggande ett tag nu,
men tog mig äntligen i kragen och gjorde dem färdiga.



Tre olika modeller från "Sy kläder till baby & småbarn", Katrin Wassdahl
och ett Multisnitt om jag inte missminner mig.
Passade även på att göra en resning på snedslå som låg och
trängdes i mina lådor.



Haklapparna hamnade i en påse tillsammans med Overallerna
under fliken Marknad.
En arbetskamrat ska ha dem med på en barnklädesförsälning
i slutet av maj.

söndag 13 april 2008

Fodral till diverse prylar




Kollade runt lite på olika bloggar och fastnade för
Blomma åker vagns "Vad damer egentligen har i sin handväska.."
Med motivationen :
"Säkert är det fler än jag som tycker det är lite trist
med gröna små papperskuvert som trängs med
plånbok, nycklar, mobil och annat i väskan.
Och som singlar fram när man som minst tänkt sig det;
typ på mötesbordet eller vid kassan i mataffären.
(Ja, jo, det är förstås bättre nu än innan de
kom i sina små omslag, men ändå.)"

så blev det fodral som kan användas till bindor, tamponger
eller annat smått som trängs i väskan.

Tygerna är lite slattar som kommer lite vart stans ifrån men
mestadels är det Ikea.

Fleecejacka




"Lillspökets fleecejacka" blev till Lillsolens!
Hittade detta mönster i Ottobre Design 6/07,
jackan är i storlek 74.

Fleecen är en före detta pläd från Ikea, tror den kostade 19:-,
det känns inte riktigt som att det är värt att inhandla
"riktiga" fleece-tyger när man kan få en pläd så billigt.
Fodret kommer från, gissa var? Jo, Ikea!



Ottobre hade en applikation med ett spöke,
jag tyckte inte det var fint så jag satte dit en sol istället.
Utöver vad mönstret angav tillsatte jag ett passpoalband
i raglanärmarna.

Är mycket nöjd med resultatet, tycket att jackan blev
riktigt söt.

Tråkigt just nu är att det inte händer så mycket i syrummet.
Sambon klagar över att overlocken låter för mycket,
det har förstört lite av syglädjen,
och minskat ner lite på tiden när det passar att sy.
Dvs, när han inte är hemma...

Morgonrock



Det är länge sedan jag sydde denna morgonrock nu,
men jag har inte vågat blogga om den då
den var till en arbetskamrat och vissa andra kollegor
tittar in här ibland.



Igår så firade H sin 50-årsdag och mitt under kalaset
kommer hon indansande iförd denna morgonrock.
(tror det spelade Sven-Ingvars "ett litet rött paket")
Hon såg så fin och elegant ut...och jag hade glömt kameran hemma!

Mönstret kommer från ett gamalt Vi Mode Mönster
och H sa att "XL måste jag absolut ha".
Det blev ett tält...
Jag minskade och minskade, men det tycktes aldrig bli mindre!



Detta var för övrigt det första projektet på den nya overlocken.

Omlottoverall nr 2

Mönstret kommer från Ottobre Design 6/07, model 4.
Minns inte rikigt viken storlek det är, men jag skulle gissa
62 eller 68!



Det randiga trikå och kommer ifrån en lokal tyghandel
och det blå är hittat bland mors gömmor.

Ett väldigt enkelt men mycket fint projekt tycker jag,
jag tycker det är roligt med omlott,
trots att det går åt mycket kantband!

Har även gjort denna model som pyjamas.

lördag 5 april 2008

Body 6




Mönstret kommer från Ottobre Design (model 1 5/06),
presis som de andra jag sytt.
Om jag inte missminner mig är det storlek 68.
Tyget är funnet i föräldrahemmet.

Ni som nu börjar fundera på hur mycket tyg det egentligen finns
hos mina föräldrar,
så har jag bara en sak att säga er:
-Jag har bara nallat lite i kanten...

Minns inte om jag dragit historien förr,
men isåfall kommer den igen:
När jag var liten ägde vår granne en sybutik vid namn Ting&Tyger,
när hon eller delägaren inte kunde jobba ryckte min kära mor in.
Oftast så bestod lönen av tyger och sybehör.
Vilket ledde till ett väldigt stort tyglager hemma,
sen har min mor alltid varit lite utav en samlare så när
man kunnat få tag på billiga tyger...

Men allt har inte legat orört, utan hon sydde väldigt
mycket kläder till oss tre barn när vi var knattar,
samt till sig själv och pappa, vänner och släktingar.

Hon är mycket duktig på att sy och har ett tålamod son inte är
utav denna värld!
Kläderna ser ut som köpta och jag kan bara inte begripa
att det kan bli så perfekt,
en annan slarvar ju lite gär och där!

Sparkdräkt nr2


Förra året hittade jag ett mönster bland mors gömmor
som blev en sparkdräkt till lilla A.

Jag gillade detta mönster och tycker det ser lite kul ut med de
breda ränderna på byxorna.
Så när jag i en gardrob hittade samma typ av tyg
men i en färg som var mer passade för mig, blev jag väldigt glad.



Det är ett Multisnitt-mönster storlek 70.
Det blev en liten miss när jag sydde sulorna,
men det var inget som inte gick att rätta till.

Denna gång valde jag att sy kantband runtom,
och så sydde jag knappar och knapphål istället för tryckknapp.

Sparkbyxa och body




Sparkbyxa samt body i str 62.
Det blå tyget är hittat bland mors gömmor
och den randiga är från en lokal tyghandel.



Båda mönster är ifrån Ottobre Design 5/06 (model 1 & 6).
Har gjort ett par sådana här uppsättningar nu,
så det går ganska fort och smärtfritt!



Jag har inte sytt till någon speciell utan de kommer att
hamna i min lilla låda (som börjar bli ganska full!)
för framtida bruk.
Antingen till mina egna en gång kommande barn eller till en vän.

onsdag 2 april 2008

Nya prylar på gång...

Ja, för tillfället är det väldigt lugnt här på bloggen.
Råkade på magsjukan för andra gången i år,
och har inte alls orkat sitta vid symaskinerna.

Det "roliga" med detta är att vi har hantverkare hemma som
fixar toaletten, så för tillfället är det bara ett tomt rum!
Om man nu får kalla det tur, så befann jag mig hos mina föräldrar när
jag blev dålig,
så jag blev kvar där tills jag piggnat till.
Stackars lillebror fick inte ha sitt rum ifred, utan fick bo i mitt
gamla rum i källaren :P

Däremot har jag ritat och klippt en del,
men tyvärr hinner jag nog inte börja med det förän i helgen.
Om ens då...
Ska på begravning på fredag,
och det känns inte som om man kommer vara så pigg efter den.

Men jag kan lova att det kommer nya grejer snart.