torsdag 26 juni 2008

Tillbehör till skötväska




Tänke att jag skulle ha något mer till skötväskorna,
så tygbitarna som blev över förvandlades till
fyra blöjfodral samt sex tvättlappar eller vad man ska
kalla dem.



Tygerna kommer från Ikea och Stoff och Stil.
Mönstret till blöjfodralen kommer från Gekko.

+ Inga svårigheter, det gick på
"löpande band" som det ofta gör när man syr
flera likadana objekt med overlock.

- Faktiskt inga :D Helt nöjd denna gång!

tisdag 24 juni 2008

Stretch bomullssatin-set



Ett nytt litet flickset i storlek 74.
Mönstren kommer från Ottobre Design 1/08,
byxan model 2 och blusen model 4.
Tygerna kommer fråm Stoff & Stil
och knapparna kommer från en lokal tyghandel.

+ Plaggen blev mycket söta om jag får skryta lite ;)



- Och detta stora minus!
Allt som möjligtvis kunde gå fel med byckorna
gick också fel;
skärpet var helt felklippt så avigan är "räta" på
ena halvan, jag menar, orka klippa nytt?

Sen tänke jag att jag skulle sy ihop byxan lite snabbt,
och vad händer?
Jo, det blev uppochner eller vad man ska säga,
grenen var upp på ena sidan och ner på den andra...
För mig så finns det inget som heter sprätta när man använt
overlocken så det blev saxen.

Inga fler missöden med byxan sen,
men halsringningen på blusen blev inte heller så lyckad.
Den är ganska stor eftersom rynkorna blev för få.

Men allt som allt är jag ändå nöjd,
på slutresultatet syns inte alla resor vi varit med om!

söndag 22 juni 2008

Pösbyxor m. besparing.



Byxan är str 74 och mönstret kommer från boken;
Nya barnkläder 62-104 cm, Elisabeth Gynther.

Tyget är ett fynd på loppis utanför Kristianstad,
följde med sambons mor när vi var och hälsade på för
ett tag sen. Det var en gardin från början.



Tänkte prova på något retro,
det är ju så många bloggare som tycker om detta.
Men jag är inte riktigt säker på att detta är min grej,
det är gulligt,
men det blev nog för pluttrigt!



+ Allt gick snabbt och lätt att sy,
inga konstigheter och inget oväntat inträffade.

- Att jag är tveksam till tygvalet...

Förklädesklänning 4




Här kommer ännu en förklädesklänning str 74,
mönstret kommer från Ottobre Design, model 3 1/08.

Som så många gåner förut så är det Ikeas Fredrika som
står för tyget.
Det är nog dags att införskaffa mer utan detta underbara tyg!
Passpoal och "foder" är en liten slatt
som blev över från min väska, inhandlat i en
lokal tygaffär, även knapparna kommer därifrån.



+ Jag tabbade mig inte med varken overlocken eller saxen
denna gång :)

- Det blev lite knasigt i ärmringningen,
men tittar man inte så noga ser man det nog inte
(håller tummarna).

tisdag 17 juni 2008

Skötväska 3. -På nytt vis




Inspirerad av Cecis Egna kommer här en ny typ av
skötväska, tackar så mycket för den
fina beskrivningen.

Jag har dock inte följt den helt,
"liggplatsen" är inte insydd i väskan utan fäst med
tryckknappar så det är lätt att ta bort den och tvätta.



Väskan är helt okej med jag är inte helt nöjd,
ska nog bara vaddera liggdelen och inte hela väskan.
Har klippt ut tyg till två väskor till,
så den sista hoppas jag bli helt nöjd med!

Tygerna kommer från alla hörn nästan;
Ikea, Stoff och Stil samt lokal handel.

måndag 16 juni 2008

Förklädesklänning 3




Här kommer ett nytt försök med förklädesklänningen,
den första blev en aning liten så nu är den
förstorad till en trolig 56:a.
Det är Cecis Egna som bidragit med mönstet,
än en gång, tack så mycket.



Tyget kommer från Stoff & Stil,
en liten stuv som blev över efter ett par gardiner.

Byxor m. knäppning i gren




Ett par byxor med knäppning i grenen,
storlek 62.
Mönstret kommer från Nya barnkläder 62-104 cm, Elisabeth Gynther.
Tyget kommer från Stoff & Stil,
babymanchester tror jag de kallade det.



Tyckte det var en knepig beskrivning så jag klippte
bara till delarna och sydde ihop så som jag
tyckte det passade.
Kunde nog gjort besparingen fram bättre,
men jag tycker nog det duger ändå.
Man lär sig alltid något.

Bal



I fredags var det bal för årets studenter,
ovan är min älskade bror M (stilig som attan) med sin date J,
J har för övrigt sytt sin klänning själv under
en kurs i skolan.



Ovan är en kär tös som bodde granne med oss
när vi var små.
Hennes bror tillhör mina absolut bästa kompisar,
trots att vi inte ses eller hörs speciellt ofta.
Klänningen är sydd av tösens mor,
modern sydde även min balklänning för tre år sedan.
Helt otroligt duktig sömmerska!

Jag sprang runt där med min kamera och kände
mig sååååå gammal,
att det redan gått tre år och att alla som var så
små börjat bli vuxna!

söndag 8 juni 2008

Hängselbyxa med apa!




Ottobre Design som vanligt ;)
6/07 model 8, storlek 68.
Men det blev med apa istället för spöke!

Ett mycket enkelt och roligt plagg att sy,
vips så var det färdigt!



Jag är lite feg ibland, tar bort fickor när mönstret
har det och jag är inte heller så förtjust i
knappar, knapphål och dragkedjor.
Givetvis måste man öva,
men det känns ändå bra när man slipper dem!

Här behövde jag bara skippa knappar med knapphål,
för fickor var det inga.

Lekdräkt 2


Mönstret kommer från Ottobre Design 3/08
model 1A, storlek 68.

Tyget är inhandlat i Älmhult på Killbergs Tygbod,
rekomenderar dem starkr till alla som bor i närheten,
bra priser samt helt okej utbud av trikåtyger,
något som annars kan vara ganska svårt att hitta
på mindre orter.



Denna modellen gillar jag skarpt,
tycker den är så söt och det känns som att
de snurrande nallarna var helt rätt val till detta plagg.

torsdag 5 juni 2008

Axelväska

Har en längre tid velat ha en ny väska,
men har inte hittat någon som faller mig i smaken.
Min senaste väska började kännas lite liten och tråkig,
så det blev ett eget ihopknåkat mönster
och efter många suckar, svordomar och t.o.m blod,
(rev mig i pannan på en nål när jag drog axelremmen över huvudet)
är den äntligen färdig!



Är ganska nöjd med resultatet, hade jag gjort en till hade
den givetvis blivit bättre,
men denna går och har blivit använd.




På ena kortsidan är det ett fack för kalender,
på andra för pennor, hårspänne och ja..en blcknyckel,
jag och kedjan på min cykel är
nämligen mer ofta än sällan ovänner!



Sedan är längsidorna uppdelade i två fickor för prylar
som alltid ligger ivägen i vanliga fall!
I mitten ligger "stora" börsen.

Utsidan har tre fickor varav två har lock med
tryckknapp.

Lekdräkt


I senaste Ottobre Design hittade jag mönstret
till denna helt underbara lekdräkt.
Hade mönstret färdig klippt ett tag men visste inte
vilket tyg jag skulle använda.
Sen hittade jag detta tyg i den lokala tyghandeln,
och det klipptes till...



...sen blev det ju fint väder!
Men nu är den iallafall färdig.



Jag valde att ha elastiska band i sidorna istället för att
förstärka och sedan ha tryckknapparna på tyget.
Vilket jag tycker blev en helt okej lösning.