onsdag 30 januari 2008

Viikari sweatshirtbyxa



Storlek 62.
Mönstret kommer från Ottobre model 12, 6/07.

Tyget kommer från mors gömmor och mudden
från en lokal tyghandel (med dåligt mudd-sortiment)!

fredag 25 januari 2008

Hemmapyssel.

Fick ett paket från Jotex härromdan,
det innehöll en ny hallmatta, nya lakan
samt ett par gardiner.



Längderna till gardinerna kom i en 5m rulle, så jag fick
pyssla med kanaler uppe samt avslut mot golvet.
Alltid något att använda symaskinen till!

Som ni ser har jag en mycket vacker utsikt från mitt sovrum!

tisdag 22 januari 2008

Inget nytt...

...betyder inte att det inte knåpas!

Håller på med sex projekt för tillfället,
som jag gärna vill visa upp samtidigt.
De är dock inte klara förän någon gång nästa vecka,
då borde ett stort paket kommit från Stoff & Stil.

Hade en pyssel-dag med syster igår,
jag lånade hennes ( delvis fungerande overlock) till mina projekt,
och hon lånade mönster av mig till en sovpåse, en overall
samt en body.
Roligt när man kan dela med sig!

Ha tålamod med mig, kommer nog på något litet att göra
innan alla mina objekt är klara.

torsdag 17 januari 2008

Som sagt, nybörjare!

Är inte speciellt kunnig gällande tyger,
så jag har en fråga till er som kan:
Vad är skillnaden på stretch velour och krossad velour?
Kan man sy kläder av krossad också?

Tacksam för svar.

onsdag 16 januari 2008

Fodral till näsdukar2



Ett gäng näsduksfodral till!
Ska se om några går att sälja på marknaden.

söndag 13 januari 2008

Fodral till näsdukar

Alla bloggare har snart sytt näsduksfodral,
så jag ska inte vara sämre!



Ett av fodralen är till "svärmor", passar bra i en av fickorna
väskan som hon ska få.

Det andra passar nog till min alltid lika täppta näsa!

lördag 12 januari 2008

Shoppingväska/Strandväska

På julafton fick jag med mig en bok hem,
"Väskor väskor" av Dorothy Wood.

Min mor sa att jag fick låna den och pekade samtidigt ut
en modell hon tyckte var fin.
Kan inte vara så att hon vill jag ska sy en till henne?
I vilket fall, så är det "svärmor" (sambon och jag är ej gifta)
som ska få denna då hon fyller år snart.



Tyget kommer från Ikea, Patricia 49:-/m.

Väskan har en fickremsa som löper hela vägen runt,
praktiskt att ha småprylar i,
kanske inte just saxar, men solglasögon m.m.


Samma tyg används även som foder i väskan.


Snurrigt värre!

Detta behövs:
(bilden är dålig här men klickar du på den blir det bättre)

Grovt bomullstyg 90 cm på 150 bredd
Vlieselin 46 cm på 90 bredd
Sytråd som matchar tyg och band
Avvikande färg på ripsband, 2 m 2,5 cm brett
Matchande ripsband, 2 m 1,5 cm brett
Plasthandtag 2 st 14 cm i basen (U-formade)

(Då det var så mycket rörelse i tyget valde jag svart
på båda banden.
Hittade ingen lokal handel som hade denna
typ av handtag så det blev runda i bambu).

Klipp två bitar av tyget 34 x 91 cm och en
bit vlieselin med samma mått till väskan.
Klipp en bit tyg 20 x 91 cm till fickan.
Klipp två bitar av tyget 15 x 35 cm och en
bit vlieselin med samma mått till botten.

Säg bara till om mer beskrivning önskas.

torsdag 10 januari 2008

Sparkdräkt

Eller snarkdräkt som stavningen först blev!



En liten söt sparkdräkt som är tänkt ska vara en pyjamas.
Mönstret kommer från Ottobre Design,
storlek 62 (modell 8, 5/06).

Tyget är ett Jersey med moln och nallar,
det kommer från en lokal tyghandel men
jag har även sett att det finns på JoNic (finns även i rosa).



Det är dragkedja bak och tryckknappar i grenen
för att underlätta av och påklädnad samt blöjbyte.

Possitivt: För en gångs skull är jag helt nöjd med
tryckknapparna. Det hamnade precis där se skulle.
Kan det bero på att jag mätte denna gång?

måndag 7 januari 2008

Omlottröja

Hade denna tröja tillklippt och nästan klar,
den låg och väntade på overlocktrådarna.

Då overlocken bestämt sig för att vi aldrig skulle bli vänner,
blev det underbara Viktoria som fick ta sig an den.
När ilskan hade lugnat ner sig!



Mönstret kommer från Ottobre Design,
storlek 56 (modell 2, 5/06).
Tyget kommer från mors gömmor.

Negativt: att irritationen på overlocken gick ut över syglädjen!
Samt att tryckknapparna ej sitter i samma höjd.

fredag 4 januari 2008

Tillfällig Overlock-hatare!

Mina overlocktrådar kom äntligen i förgår,
efter hela två veckors längtan!
Fort som attan stack jag och hämtade ut dem och
jag minns knappt att jag tog av mig jackan innan
maskinen började bli trädd!

Trädningen var inga problem alls,
men provsömmnaden blev inte bra alls.
Efter lite krabb och en skruvmejsels hjälp fann jag felet,
två av brickorna som ska spänna trådarna..spännde inte alls.
Och jag kan ingen göra åt det.

Iallafall, jag hade ju längtat efter att bara gasa ihop
två oblekt som bara låg och väntade på overlocktrådarna!
Så jag satt med min provlapp och försökte telepaticera med sygudarna
och bara hoppas på att sömmen skulle lösa sig.

Vad ser jag då?
Små små saker som ligger och hoppar under pressarfoten.
Så jag öppnar maskinen,
skruvar löss knivarna
och massa små ting bara ramlar ut.

Jag lyckades lugna mig innan overlocken for ut över balkongräcket
men det var nog i sista sekund.

Jag tänker inte lägga ett öre på denna j*vla maskin,
utan nu blir det en ny!