lördag 15 mars 2008

Fodral till näsdukar3



Visst är det härligt att rensa ut alla småbitar man har över!?
Min rensning blev till 25st fodral till näsdukar,
det har harit stor efterfrågan på jobbet.

Arbetskamraterna som har köpt dem av mig,
blir av med dem så fort deras barn med respektive eller
bekanta kommer på besök.
H´s dotter kom med ett önskemål om något liknande även till kollegieblock,
så jag får klura på hur vi ska göra detta.
Fodralen är roliga att både använda och att sy!

Babyklänning

För några månader sedan var jag och lilla A´s mamma
i Växjö och kollade in barnkläder.

Väninnan hittade då en helt underbar känning i sidenaktigt tyg,
menden köptes aldrig och jag tror att hon ångrade sig senare.
Samma dag bläddrade hon i bl.a Ottobre Design 6/07,
och vek ner hörnet till modell 9, en babyklänning.



Under rean i den lokala tyghandeln hittade jag detta glatta
och helt underbara tyg och kom att tänka på vår utflykt.

Klänningen är i storlek 74, så snart passar den lilla A.
En och annan miss finns det givetvis, men inte så pass att
den inte går att använda.

onsdag 12 mars 2008

Sömsmånen lyser i natten!

Tittade in hos Inna skapar,
hon skrev om en krönika i Hallands nyheter:
Sömsmånen lyser i natten.
Läste denna och kan nu faktiskt förstå att sambon
rynkar pannan och ser förvirrad ut
när man pratar om något självklart!

Jag får ge honom poäng ändå,
för när han pratar formatering och moderkort slutar jag lyssna.
Jag menar, varför heter det mjukvara?
Mjukt kanske, en hårdvara måste ju vara hård...

Omlottoverall

När jag fick Ottobre Design 6/07 fanns det ett par
mönster som jag helt klart blev förtjust i,
model 4 var ett av dem.



Ritade av mönstret ganska fort, men sen blev det liggande.
De tyger jag hade kändes inte rätt,
men när den lokala handeln hade rea hittade jag detta.
Overallen är kantad med elastiskt kantband från MG-tyger.



Helt nöjd med resultatet, härligt utan minsta lilla miss!

Klänning och hårband




Enligt mönstret ska det vara velour till klänningen,
men jag valde ett tjockare trikåtyg.
Tyget kommer från en lokal tyghandel och
möndtret från Ottobre Design, model 5, 5/06.
Klänningen är i storlek 74.



Mycket nöjd med resultatet om man blundar för en liten miss
med dragkedjan.
Har inte riktigt lärt mig hur man ska göra för att få till dem bra.



Sydd på både overlock och vanlig maskin.

Babymössa

Tycker att denna hätta är helt underbar!
Mönstret kommer från Ottobre Design, model 4, 5/06.



Mössan är vändbar,
det storblommiga tyget kommer från Ikea, Fredrika 39:-/m
och det småblommiga kommer från en lokal tyghandel.


Sydd på både overlock och vanlig maskin,
gick snabbt som attan!

Melodifestivalen



Mina minnen från barndomen är väldigt få,
men detta minns jag:
Nordman fick mig att rysa och får det fortfarande!
Denna röst är för mig helt underbar.

Många tycker att de inte har i
melodifestivalen att göra.
Men varför inte?
Jag menar, är det inte större nötter som varit med?
(Då menar jag egentligen inte Carola)

Förr hade jag inget emot Carola,
men lyckan jag kännde när hon blåstes ut av Nordman,
den går inte bara att beskriva.
Hon har blivit för präktig, slutat sjunga och börjat skrika.



Minen hon fick när hon plötsligt slutat klappa händer och le,
när hon insåg att det inte var hennes låt det handlade om,
helt oslagbar!
Synd att ingen tycks ha fått den på bild.

Förklädesklänning 2


Tittade in på Cecis Egna för ett bra tag sen,
och såg att hon gjort två helt underbara förklädesklänningar.



Hon var även vänlig att lägga upp ett mönster som jag skrev ut,
förstorade lite och sen sydde.
Men jag tog nog i för lite med min förstoring,
för den blev väldigt liten och jag funderar på om den kommer
passa någon annan än en docka.
Klänningen är för övrigt vändsydd,
med tyg från en lokal tyghandel och från Ikea, Fredrika 39:-/m



Ska förstora lite till och sy en ny så småningom.
Den känns dock lite större om man inte korsar den i ryggen,
funderar på en bra lösning för detta.


Smått

Ytterligare ett par fodral till näsdukar,
de andra har nu gått åt och fler önskas på jobbet.
Ganska bra att jobba med 25 "kärringar" ändå!
(Någon av er som tar illa upp? För mig betyder det kvinnor jag tycker om!)



Anar dock att fler kommer att sys inom en snar framtid.



Har nu provat på att göra napphållare eller vad man ska kalla dem,
ett band med en klämma i ena änden och ett snöre som
sitter i nappen i andra.



En gymnastikpåse till vår bitr.chefs son,
som tydligen förbrukat väldigt många sådana under en kort tid.
Tyget kommer från Ikea, Fredrika 39:-/m.


söndag 2 mars 2008

Misslyckad permiär!

Det har inte hänt så mycket här på bloggen nu på
ett tag, anledningen är ett hemligt projekt som är på gång.
Och så har inte viljan att blogga eller att sy andra saker funnits.

Min "mars-marknad" har nu varit,
ingenting blev sålt!
Känns lite sådär faktiskt, hade ju hoppats på att
bli av med åtminstonde en overall.
Vissa av plaggen får A om de nu passar,
resten ska ut till försäljning på nätet.

Här ligger de! Direktlänk ligger högst upp till höger.