söndag 30 november 2008

Snuvig o dan!


Känns som att denna snuva aldrig kommer att
gå över!
Har varit förkyld i hela fem veckor nu.

Orkar inte pyssla så mycket,
men ska bättra mig.
Kan dock inte lova när bättringen börjar ;)

måndag 24 november 2008

Solhattar...i november...

Vad passar bättre än solhattar så här en november dag?
Nej, inget solsting här inte!

En arbetskamrat beställde en solhatt till sin systerdotter,
som tillsammans med sin lilla dotter ska åka till Thailand.



Eftersom jag inte alls känner den blivande ägaren
så sydde jag tre som arbetskamraten kunde välja på.
Hon tog den röda.

En stund efter att hon hade valt hatt så kom
hon och frågade vad det var för svarta "pluttar"
som var lite här och där.
-"Det är ju ögon."
-"Ögon?!"
-"Ja, flodhästarnas ögon."
-"Jahaaa, det vita är flodhästar."
Och alla på jobbet fick sig dagens goda skratt!



Tygerna till den vänstra hatten kommer från Stoff & Stil,
och övriga från Ikea.
Mönstret kommer från boken
Nya barnkläder 62-104 cm, Elisabeth Gynther.

fredag 21 november 2008

Randigt värre!

Raglantröja och byxa storlek 56 från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.



Tycker om denna modell, den påminner om min barndom,
då allt var så stort i armarna!



Trikån är inköpt i en lokal tyghandel,
mudden kommer från mors gömmor.
Visst är det härligt med randigt?!


tisdag 18 november 2008

Äntligen något nytt!


Att det ibland ska ta sån tid innan det kommer upp
något nytt här på bloggen!
Anledningarna är många men jag väljer nog
främst att skylla på hösttrötthet.



Det nya består av en body storlek 68,
mönstret kommer från Ottobre Design (model 1 5/06).



Samt byxor storlek 68, detta mönster är hittat i boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl
(har jag för mig, ska kolla upp detta någon dag).



Tygerna är inhandlade för ett tag sedan på
Killebergs tygbod i Älmhult.
Kantbandet kommer från MG-Tyger.



måndag 13 oktober 2008

Lekdräkt 3




Mönstret kommer från Ottobre Design 3/08
model 1A, storlek 74...tror jag.
Måste lära mig att lämna mönster eller i alla fall en
lapp om vilken storlek det är, så att jag sedan slipper
sitta och gissa!

Denna gång hade jag för bråttom när jag sydde ihop,
och glömde därmed något fiffigt jag haft med på Nr 1 och Nr 2.
Dvs banden i sidan som tryckknapparna suttit i,
får hoppas på att det håller i alla fall.



Börjar få dåligt med kantband och körde därför en
rensning bland dem jag har, så vänster ärm
och höger ben har brunt och resten är grått.
Detta tycker jag faktisk blev riktigt bra eftersom
jag valt omönstrade tyger,
det hade nog lätt sett tråkigt ut annars.

Tygerna kommer från JoNic,
inhandlade på senaste lager-försäljningen.

Färgerna stämmer inte riktigt överens med verkligheten,
se föregående inlägg.

lördag 11 oktober 2008

Viikari sweatshirtbyxa 3


Mönstret kommer från Ottobre model 12, 6/07.
Denna gång en storlek större än sist, nämligen str 74.
(Har även gjort ett par i velour)

Denna gång tänkte jag göra det mer avancerat,
med ficka.
Detta gör jag inte om igen på ett bra tag!



Själva fickan var inte så svårt,
men sen skulle det ju till ett lock.
Och, ja, som nu ser är den en aning bubbligt,
kanske skulle jag haft vlieselin också?!

Men i slutändan är jag ändå nöjd med byxorna,
jag trixade lite med locket så det ser okej ut.

Tygerna kommer från JoNic,
inhandlade på senaste lager-försäljningen.

måndag 6 oktober 2008

Tröja m. raglanärmar 2



Mönstret kommer från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.
Tygerna är inhandlade i en lokal tyghandel.



Denna gånga använde jag mig inte av muddar,
på grund av att jag inte hade någon som matchade,
utan tog elastiskt kantband från MG-Tyger.

Jag gör aldrig egna kantband som ni kanske märkt,
anledningen är att det känns som överkurs!
En vacker dag ska jag ge mig på det,
men det lär dröja...

söndag 5 oktober 2008

Meedom


Jag har nyligen lånat en bok på biblioteket,
med Meedom-mönster.
Men jag känner att jag nog vill köpa denna boken istället
och givetvis finns den inte på svenska.

Så, hur svårt är det att förstå sig på danska?
Børnetøj 0-3 år är det jag funderar på.

Tack.

lördag 4 oktober 2008

Underbyxor


Hittade dessa underbara underbyxor och vad
tvungen att sy några stycken. Storlek 62.



Mönstret kommer från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.



Rensade samtidigt lite bland mina strech och mudd-tyger,
tycker själv att de blev riktigt söta.
De är även lätta att sy och det går fort.



Har försökt variera dem lite med resår/mudd upptill.
Tyvärr syns inte färgerna riktigt,
byxan till vänster är i gröna toner,
mitten turkos och marin,
höger i blå nyanser.

Alla tyger, förutom det mörkare blå till höger,
kommer från mors gömmor.

torsdag 2 oktober 2008

Klafftröja


En klafftröja hittad i boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.
Tröjan är i storlek 74,
tyget kommer från Stoff & Stil,
Kantbandet från MG-tyger.



Jag är nöjd med resultatet,
men klaffarna skulle nog varit synliga fram istället för bak.
Jag tycker det turkosa kantbandet gör sig
bra med det grå tyget.