onsdag 30 januari 2008

Huskylock 901



Idag tog jag den overlock som jag för alltid kommer
att se som en fiende i handen och gick till symaskisaffären.

Efter ord om att jag aldrig ville se den igen,
gick jag 3400:- fattigare men många kilon lyckligare därifrån
med ett föredetta skyltexemplar i handen.

Jag ska dock tala om att jag inte var helt lycklig när jag kom hem,
för försäljaren R var minsann ingen trevlig prick.
Förstår inte att man kan vara säljare och så fruktansvärt
otrevlig mot sina kunder!
Tack och lov jobbar han inte här i vanliga fall,
utan brukar hålla sig i Växjö.
Så då får rara Gunilla ta hand om oss "lantisar" istället!

Min nya vän kommer jag nog att kalla 91:an Karlsson!

Omlott & Spark

Omjottbody & sparkbyxa i storlek 62.
Mönstren kommer ifrån Ottobre Design,
Byxa model 6, 5/06 och body model 5, 6/07.



Stjärntyg och kantband är från MG-tyger.
Resterande tyg kommer ifrån mitt gamla barnrum,
som nu (eller egentligen för länge sedan),
förvandlats till förvaring av diverse prylar.
Tack och lov finns där dock mycket tygbitar
som man kan fördriva tiden med!


En och annan miss får man räkna med,
men det bjuder jag så gärna på!

Sparkbyxa

Storlek 62, Ottobre Design model 6, 5/06.
Tyget kommer ifrån föräldrahemmet.



Ännu ett par sparkbyxor,
men jag tycker att de är så underbara med de små tossorna!

Jag hade tänkt mig en mudd i midjan, men tyghandeln som ligger
närmast har som sagt mycket dåligt med muddtyger.
Inte en enda bit svart mudd!

Och ja, det regnade ute och det är inte långt nog
för att ta bilen till den bättre tygaffären,
så det blev reså istället.
För hoppningsvis blir de inte allt för låga,
det possitiva med detta är att jag fick trsta en ny söm.
Lathet lönar sig ibland iallafall ;)

Omlottbody 2



En omlottbody i storlek 62.
Mönstret är hittat i Ottobre Design model 5, 6/07.
Stjärntyget och kantbanden kommer från MG-tyger,
och det svarta tygen kommer ifrån en av mors garderober.

Jag tycker att den är riktigt snygg,
om man bortser från missen med tryckknapparna.
Att jag aldrigt lär mig!
Denna gång kom de visserligen helt rätt i höjd,
men som ni kanske ser, på fel håll!

Munkjacka & Sweatshirtbyxa

Ett set i storlek 62.
Båda mönstren kommer från Ottobre model 11 &12 6/07.



Tygerna kommer ifrån min mors gigantiska tyggarderob,
som troligtvis höll på att damma igen innan jag började sy!

Mudden kommer dock från en lokal tyghandel,
de har inte speciellt mycket mudd att välja mellan.
Så det är bara att tacka och le
när man hittar något i närhet av vad man egentligen skulle ha!



Jag har kommit fram till at det finns både för och nackdelar
med att använda randiga tyger.
Lätt att mäta, men oo vad det syns när med hamnar lite snett!

Enligt mönstret till byxorna ska det vara fickor på också,
men det känndes som att de ej skulle hamna i samma höjd
om jag försökte mig på detta, så de fick helt enkelt slippa!
Jag markerade istället sömmen på frambyxan med en turkos söm,
så att det inte skulle se så tråkiga ut!

Jackan skulle också haft fickor,
men jag tycker inte riktigt att de behövs i storlek 62.
Kommer nog inte att vara så många händer i dem ändå!
Jag är nöjd med blixtlåset,
men luvan blev kanske lite väl rynkad!

Veikko munkjacka



En munkjacka med blixtlås, storlek 62.
Mönstret kommer från Ottobre model 11, 6/07.

Tyget kommer från mors gömmor och mudden
från en lokal tyghandel.

Helt nöjd med blixtlåset måste jag säga,
det känns lite mer advanserat än vad jag är van vid!

Viikari sweatshirtbyxa



Storlek 62.
Mönstret kommer från Ottobre model 12, 6/07.

Tyget kommer från mors gömmor och mudden
från en lokal tyghandel (med dåligt mudd-sortiment)!

fredag 25 januari 2008

Hemmapyssel.

Fick ett paket från Jotex härromdan,
det innehöll en ny hallmatta, nya lakan
samt ett par gardiner.



Längderna till gardinerna kom i en 5m rulle, så jag fick
pyssla med kanaler uppe samt avslut mot golvet.
Alltid något att använda symaskinen till!

Som ni ser har jag en mycket vacker utsikt från mitt sovrum!

tisdag 22 januari 2008

Inget nytt...

...betyder inte att det inte knåpas!

Håller på med sex projekt för tillfället,
som jag gärna vill visa upp samtidigt.
De är dock inte klara förän någon gång nästa vecka,
då borde ett stort paket kommit från Stoff & Stil.

Hade en pyssel-dag med syster igår,
jag lånade hennes ( delvis fungerande overlock) till mina projekt,
och hon lånade mönster av mig till en sovpåse, en overall
samt en body.
Roligt när man kan dela med sig!

Ha tålamod med mig, kommer nog på något litet att göra
innan alla mina objekt är klara.

torsdag 17 januari 2008

Som sagt, nybörjare!

Är inte speciellt kunnig gällande tyger,
så jag har en fråga till er som kan:
Vad är skillnaden på stretch velour och krossad velour?
Kan man sy kläder av krossad också?

Tacksam för svar.