torsdag 19 februari 2009

Äntligen!

Får nog ta tillbaka det där med att det går
fort att sticka,
detta kändes som ett evighetsprojekt!



Hittade detta gratis-mönster på Järbo garn.
Garnet är hämtat bland mors gömmor.

Jag är ganska nöjd med den, absolut inte perfekt,
men helt okej för att vara första försöket.
Dock så känns den väldigt vid och kort.

Ni som vet att jag ogillar rosa,
och undrar varför jag valde det,
här är förklaringen:
1. Det var mörkt och jag orkade inte tända lampan,
så jag trodde att det var rött garn jag fick med mig hem.
2. Om jag nu skulle bli missnöjd med min första
stickade tröja, så skulle den i alla fall inte vara underbart blå.
Utan hemskt rosa..

söndag 15 februari 2009

En elefant balanserade,


på en liten spindel-tråd.

Det tyckte han var så intressant,

så han gick och hämtade en annan elefant!




Detta söta tyg är köpt på Gittes (ligger mellan Kristianstad och Åhus)
i somras, det är ett flanell-tyg med tack och lov,
snurrande elefanter!
Trodde jag hade klippt tyget fel, tills jag såg att elefanterna
faktiskt skulle vara upp och ner på vissa ställen.



Mönstret är modell 5, 4/08 Ottobre Design.
snedslån kommer från MG-tyger och kallas grön,
färgen stämmer överens med deras bild,
men detta är inte vad jag kallar grön..
elefanterna är gröna!

Sydde för första gången kantband i sprund,
det blev okej men inte mer.
Ska försöka få till det bättre nästa gång.

Två elefanter balanserade, på en liten spindel-tråd. Det tyckte dom var så intressant, så de gick och hämtade en annan elefant....

fredag 13 februari 2009

Pengaväska

Vi har nyligen fått nya order från banken,
vi ska lämna i jobbets mynt personligen ett par gånger i månaden.
Vi började med att ha mynten i en créme fraiche-hink,
men vissa tyckte det var pinsamt att lämna in den.
Jag gjorde en prototyp...som nog är ännu fulare än hinken...

torsdag 22 januari 2009

Gran Canaria




Jag är väldigt lättimponerad,
ställ mig vid några gröna växter och jag är nöjd!
Jag tycker bara det är så otroligt hur våra små krukväxter
kan bli så stora i det "fria".



Vi har haft det väldigt skönt på vår semester,
lagom med sol och värme.
Endast tre droppar regn fick jag på mig på en hel vecka,
det du Sverige!

Vi bodde i den lilla fiskebyn Arguineguin,
knappt en mil från Puerto Rico.
Helt underbar mat, speciellt fisk.
Är ingen fisk-fantast till vardags, men den var underbar!

Jag älskar havet, inte att bada i det,
men att vara på eller vid sidan om!
En solnedgång är något av det vackraste som finns.
Mer än hälften av alla kort jag har med mig hem är
på vattnet.



I måndags tog vi taxin till Puerto de Mogán,
hoppade på en U-båt och kollade in havslivet.



En 40 minuters resa vid havets botten,
vi fick se säkert miljontals fiskar i alla regnbågens färger,
samt ett skeppsvrak, ett stort sådant!



Sist med inte minst,
nu vet jag hur en förvuxen ananas ser ut ;)

onsdag 21 januari 2009

Mössor!

Tänka sig att det kunde vara så roligt att sticka!
Och att kan gå fort även för en nybörjare.

Har inte stickat sen högstadiet och det är ju..åtta år sedan,
eller nu ljög jag,
började sticka en halsduk för ett år sedan men den ligger
påbörjad i en låda..

I vilket fall,
jag har tittat runt lite på olika bloggar och det
är väldigt många av er som tar till stickorna.
Så jag tänkte att det MÅSTE ju vara roligt ändå.

Jag traskade ner till butiken med handarbete,
och sa att jag ville ha ett enkelt mönster på en mössa eller så.
När jag väl börjat rullade det bara på,
men sen skulle jag slätsticka, det gick ganska bra.

MEN, sen så stod det bara massa X och förkortningar
och jag tänkte HJÄLP! Fattade ingenting..
Jag slängde ut en fråga på bloggen och snälla
Caroline förklarade (väldigt enkelt när man väl förstår!)

Jag köpte garnet måndag strax innan 15.00,
och hade stickar färdigt tisdag 11.00
och gick ner till butiken igen för att köpa mer garn samt
be om hjälp att virka ihop så det blev en mössa.
Ägaren var imponerad av att jag redan gjort den färdig.
(Stickade så jag fick en blåsa på pekfingret!)



Tisdag kväll var nästa mössa "färdig",
hade dock ingen virknål hemma så jag kunde få ihop den.



När vi var på Gran Canaria så fick jag damp,
(som min kära sambo kallar det när jag är rastlös
och har kli i fingrarna).
Jag gick över till våra snälla norska grannar och frågade
om de visste någon butik med garn eller annat pyssel,
och dagen därpå ledde norskan mig till
Kinesiske Gavebutikken (?) en gåvobutik.
Den hette alltså så.
Vi hittade garn och frågade efter stickepinner och snurrade
på våra händer i ett försök att luftsticka!
Jodå, små söta pinnar hade de,
kan väl varit st 2 eller nåt sånt och ganska grovt garn!



Jag stickade färdigt en mössa och påbörjade en till
som jag sedan blev klar med på planet,
lyckades nämligen få med det i handbagaget utan att
de tog stickorna ifrån mig.
Tanterna bakom oss tittade avundsjukt på när jag stickade
:D



tisdag 13 januari 2009

Ett sista rop på hjälp!


Har tänkt sticka en mössa.
Har kommit en bit men nu fattar jag ingenting!

Minska för kullen enligt följande: 1 kantm (som stickas i släts),
X 6 rm, 2 rm tills X, upprepa X-X och sluta v med en kantm.

Jag fattar följade:
kantm=kantmaska
släts=slätstickning (1v räta, 1v aviga)
v=varv

X säger mig ingenting, och rm känns som rätmaskor,
men de har tidigare kortats till räts eller rätst.

Har nog inte stickat på 10 år...

måndag 12 januari 2009

Semester!


Nu blir det ännu mindre pysslande ett tag framöver,
på onsdag åker nämligen jag och sambon till
Gran Canaria och Arguineguin.



Hoppas att lillebo (lillebror) tar väl hand om våra "barn",
och passar på att njuter av att ha föräldrafritt och
chansen att bo själv!

Återkommer med eventuella bilder från vår första
semester tillsammans,
och min andra utlands-semester som "vuxen"!

fredag 9 januari 2009

Overall nr 10!

Trodde först inte det var sant,
men jo,
det är den 10:e overallen jag sytt!
Alla overaller finns att se under Ytterkläder.

Och nästan lika många gånger har jag sagt till sambon:
"Påminn mig om att aldrig göra fler..."
Men! Denna gången sa jag inte så för jag är ruskigt nöjd med den,
ska ärligt säga att jag inte hittat en enda miss.

Beställaren är en arbetskamrat (som nyss blivit mormor och
köpt en av pojkoverallerna som jag hade kvar).
Hon har bekanta i Stockholm som har ett 5 månaders barnbarn,
och hon ville ge dem en Sica-overall.

Overallen är storlek 68,
fleece från Ikea, fodret är ett tunt prickigt bomullstyg
från den lokala tygboden och snedslå samt blixtlås från
den lokala sytillbehörs-affären.



Mönstret kommer från Ottobre Design 5/06, model 9,
men med de vanliga ändringarna:
  • Flärpar att dra över händer och fötter om det är extra kallt.
  • Ingen vadd mellan yttertyg och fodret.
  • Ett helt framstycke istället för delat och veckat.
  • Ingen teddy i luvan, ärm- och benslut.
- Lite nervöst att sy till ett barn som man egentligen
inte vet hur stort det är, samt att de nya ägarna
inte är några man känner.

+ Att jag känner mig så rackarns nöjd med den!

onsdag 7 januari 2009

Förvaringspåse


Ville ha en påse att lägga lite större saker i,
som bara ligger och dräller i nattduksbordet.



Måttade inte speciellt mycket,
men den räcker iallafall till det som skulle vara i.
Lite inspirerad av blöjpåsarna men bara sydd i ett lager,
dvs inget foder.
Tyget detsamma som till mors shoppingväska,
och är inhandlat i den lokala tygboden för ett bra tag sen!

torsdag 1 januari 2009

Skor




Hittade mönster till dessa skor i boken
Sy kläder till baby & småbarn, av Katrin Wassdahl.
De såg så söta ut så jag kunde inte låta bli.



Men någonstans blev det nog fel,
sulorna var alldeles för stora men när
jag väl sytt på dem var de alldeles för små!
Och inte alls i den form de skulle vara.
Sydde två par skor, men det andra paret slängde jag,
för de var helt jätte knasiga...!

Bättre lycka nästa gång,
om jag nu vågar mig på dem igen....?