söndag 18 november 2007

Test: Nåldyna

Hoppade runt bland olika blogga häromdan och hittade ett "mönster" på nåldyna hos Mitt lilla hus.

Blev iallafall sugen på att testa att göra en, så jag ritade och sen satte jag saxen i en gammal Ikea-kudde!

Det blev väl lite sådär eftersom jag varken har extra knappar eller garn hemma, ska införskaffa mig detta imorgon (allt finns hemma hos mamma)!

torsdag 15 november 2007

Overall nr 2

Äntligen är den andra overallen färdig!
Men..jag skulle nog ha väntat med den någon dag till egentligen,
för allt var nog baske mig perfekt innan jag började krabba idag.
Hade det mesta ihopsytt innan magsjukan slog till,
det var bara luvan och ärm- & benslut kvar.
Så idag när det känndes bättre tänkte jag: nu jäklar..
..och så gick det som det gick.




Slutresultatet är helt okej men jag är lite sur på mig själv för att jag inte lät den vara.
Luvan blev väl okej, men ärm- & benslut ser egentligen fruktansvärda ut.

Bara att gilla läget, den ska inte användas än på ett tag.

Mönstret är detsamma som till förra.

måndag 12 november 2007

Inte så mycket gjort på ett tag!

Anledningen till detta är ganska enkel, jag har gett mig på overallen igen... Det tar sin lilla tid och jag orkar inte sitta så länge, utan tappar koncentrationen alldeles för lätt!

Ännu en anledning är att min kära mor packade in sig själv, mig och syrran i ett flyg till Stockholm i helgen. Detta var givetvis uppskattat och oj vad vi har hittat på saker!

I fredags rastade vi våra weekend-väskor från flyget och gick hela vägen till Gamla stan där vårt hotel låg. När vi anlände till hotellet var klockan strax innan nio på morgonen (har jag för mig). Sen rastade vi oss själva till klockan fem, in i duschen och sen iväg till Hamburger Börs för att kolla in en ganska så vild Nanne. Vi åt gott och sen blev jag och mamma så trötta att vi nickade till lite i väntan på att klockan skulle slå Nanne, vår kypare tyckte att detta var väldigt roligt, men det bjöd vi så gärna på. Sen sov kvällströtta jag väldigt gott, fram till sju och vaknade med tanken på att soffan nog hade varit en bättre sovplats än extrasängen..

Vi åt en ruskigt god frukostbuffé med pannkakor som avslutning, kan det bli bättre? Lite innan tio bar det iväg ut på shopingtur igen och klockan hann plinga fem innan vi var tillbaka på hotellet, men bara för att dumpa våra fynd, för alla måste väl äta? Maten intogs på Movitz källare tror jag det hette. Kvällen blev tidig och de andra två snarkade strax efter nio (som vi brukar göra hemma :) )

Vaknade på söndagmorgonen och ångrade att jag inte sovit på soffan..., åt underbar frukostbuffè igen. Sen orkade vi inte mer utan gick och vilade oss ett par timmar till. Sen började resan hem.

Helgen har varit rolig och vi har sett många trevliga saker, och jag har tom lärt mig något.
Stockholmare har fruktansvärt brottom överallt!
Blev omsprungna av väldigt många som var väldigt många år äldre än oss.
Hallå! Springa i rulltrappan, vad håller ni på med?

Som sagt, trevligt att hälsa på men jag skulle aldrig vilja byta!
Tacka vet jag min lilla håla i Småland.
Väl hemma, så kom magsjukan. Mer säger jag ej om detta!

fredag 2 november 2007

Overall

Började klippa i en fleecepläd jag köpte i Ullared för en månad sen, jag fastnade för den direkt, precis mina färger! Jag har kommit fram till, eller egentligen menat redan från början, att den ska bli till en overall i min baby-kollektion.
Till min besvikelse så såg jag att jag inte hade något passande fodertyg, så det får nog ligga på hyllan och vänta ett par dagar till.
Förstår egentligen inte varför jag ger mig in på att göra en till!

Omlottröja nr2

Idag sydde jag klart mitt andra exemplar av omjottröjan, det är samma mönster som till denna.
Storlek 50, tyget kommer från mammas gömmor, det är gul och orangerandigt, syns dock lite dåligt på bilden, men vad kan man begära av en billig 2mp mobilkamera?
Jag gjorde några ändringar denna gång, men mest av lathet får jag nog erkänna! Det är tryckknappar i sidorna istället för knytband, snedslån räckte inte till varken detta eller som avslutning på ärmen. Och det är ju sååå jobbigt att gå ner två trappor och traska 200m till syäffären (eller hur långt det nu kan tänkas vara), för 1m snedslå!
Det enda jag är missnöjd med, eller iallafall mindre nöjd med, är att jag totalt missade att ränderna går på "fel" håll på baksidan. Men jag fann snart att detta säkert var meningen, att jag bara inte fattade vinken.
Förklaring följer: När jag var liten, spelade det mig ingen roll och jag gick runt med randigt och rutigt, eller om jag bar färger som totalt skar sig, bara jag gillade det så.. Mamma tyckte dock inte som jag, men min vilja var stark och det blev som det blev.
Så därför så tycker jag ändå att detta passade ganska bra, då det är min baby-garderob jag pysslar med just nu.

torsdag 1 november 2007

Body och sparkbyxa

Igår blev jag klar med en body och ett par sparkbyxor i storlek 50. Mönstret är det samma som förra uppsättningen,
Ottobre Design (model 1 & 6 5/06)


När jag sydde ihop byxorna tänkte jag hela tiden "gult är fult, gult är fult", men när de var klara så kändes gult inte alls så fult längre. Jag tycket faktiskt att gult blev riktigt bra på dem!
Namnlappen sitter mitt bak.


Bodyn syddes av mitt pluttriga Ikea-tyg. Jag var så nöjd med den..tills jag hade monterat tryckknapparna. Varför litar man så ofta på ett ögonmått, som man innerst inne vet, inte finns?! Så det var bara till att dra bort dem igen och försöka en gång till, och då lyckades jag bättre.

tisdag 30 oktober 2007

Morgondagen är räddad!

Har idag klippt till en ny uppsättning baby-plagg, samma mönster som innan bara annat tyg. Så förutom tvättandet som är plannerat imorgon blir det troligtvis även lite knåpande.
Det kommer att bli en body i bomull (Ikea), omlottröja och sparkbyxa (mammas gömmor). Är inte riktigt lika frälst av tyget nu som jag var när jag hittade det, men jag tror nog att det ska kunna bli bra ändå. Dock inte som ett helt set då bodyn är pluttig och omlottröjan randig.

Och ni som nu tänker att "Hallå, vänninan fick barn för tre veckor sen, är inte storlek 50 lite litet?" Jo, men jag syr lite till mig själv. Kan vara kul att ha en liten garderob färdig när det någon gång i framtiden blir dags för storken att besöka familjen!

Har funderat lite på att införskaffa en overlock, men har noll koll på vad som är bra, prisvärt osv. Har tittat lite i smyg på en Husqvarna Huskylock 901, den känns lite lagom till en
hobby-pysslare som jag.
Sambon (som för övrigt inte förstår vad det kan vara för skoj med att sy, eller vad det är för skillnad på maskin och maskin), kom ändå med ett ganska bra argument till att inte köpa en...just nu. Vänta till nyår, och se om du fortfarade tycker att det är lika kul att sy.
Han tyckte också att jag skulle kolla med min kära mor om inte jag får låna hennes ett tag och känna efter, den används ändå ganska så sällan för tillfället. Så jag hoppas att hon (mamma) inte hinner läsa detta innan jag frågat, känns lite obekvämt att fråga då jag själv troligtvis aldrig skulle få för mig att låna ut min Victoria!

måndag 29 oktober 2007

Omlottröja

Roade mig som sagt med mönsterklippning i slutet på förra veckan, och efter ett besök i den "stora" staden Växjö hade jag alla ting till omlottröjan. Tyget kommer från en lokal tyghandel, men tyvärr kommer det inte riktigt till sin rätt, oavsett vilket ljus som än används.

Jag tror att det är plysch (fruktansvärt dålig på tyger), grå i botten med vackra turkosa blommor. Kantad med en tyvärr allt för grov snedslå, den kändes okej till en början. Men när jag var klar stod tröjan rätt ut av sig själv!


På det hela taget är jag nöjd, men till nästa gång ska jag försöka minnas att sy med knytbanden när sidosömmarna sys ihop.

Mönstret kommer från Ottobre Design, storlek 50 (modell 2, 5/06).

lördag 27 oktober 2007

Sparkbyxa

Pyssel igår = pyssel idag!

Ett par riktigt söta sparkbyxor i storlek 50.
Mönstret är funnet i Ottobre Design (modell 6, 5/06).

Byxorna är sydda i turkos/blå/grönt plysch (tror jag att det är) från en lokal tyghandel.
Namnlappen sitter på baksidan.

Body

Igår roade jag mig med att rita och klippa ut mönster till en body, en omjottröja och ett par sparkbyxor alla i storlek 50.

Gårdagens pyssel ledde till en vit body med mörkblåa kanter, påminner lite om en sjömanskostym fast lite omvänt. Rackarns så gulligt och jag är fullt nöjd, med undantag att tryckknapparna skulle suttit "tvärtom"!

Mönster: Ottobre Design (modell 1, 5/06).