söndag 25 maj 2008

Jag har blivit utmanad!

Hittade en kommentar från Strömming,
Hon har utmanat mig till att berätta lite om mig själv,
här kommer svaren.

3 namn jag går under: Jessica och Snäckan sen är det egentligen inte
så mycket mer, förr kallades jag även Jenkan och Jessan
och på jobbet går jag under Lilla Jessica.

3 saker som skrämmer mig: Allt ovett man gjort i tonåren.
Att mina barnsbarns.....barnsbarn inte får en trevlig värld att leva i.
Sist men absolut inte minst, GETINGAR!

3 saker som jag har på mig: Jeans, gympaskor, fleece tillhör favoriterna.
Just nu capri-byxor, linne och underkläder.

3 sanningar: Jag diggar Nordman, sköna lata stunder
och massor av choklad.

3 saker jag verkligen vill ha: Hus på landet,
mer tid till att sy och så småningom barn, gärna flera stycken!

3 söta pysslare som jag skickar vidare dessa frågor till:
Cecis Egna, [M]an [M]ade och Blomma åker vagn

tisdag 20 maj 2008

Äggkorg för hemmet




Efter att äggkorgen till jobbet hade levererats
kom genast en beställning på en till,
men denna gång i mindre storlek.
Korgen rymmer 3-4 ägg.

söndag 18 maj 2008

Äggkorg


Arbetskamraterna kom med en önskning för ett bra tag sen nu,
vi vill ha någon finare än en rostfri bunke eller ett litermått
att ha äggen i till frukostserveringen.

Inga problem tyckte jag, man fann ingen inspiration,
hur ska den se ut, i vilket material osv..
Idag tog jag mig i kragen och surfade runt och
efter ett tag fastnade jag hos Gecko.



Hon hade skapat söta brödkorgar,
i min korg ska det som sagt inte vara några bröd
men 40-50 ägg, så jag tror den blir lagon i storlek.

Jag måttade efter en tallrik jag hade hemma,
med diametern 20 cm.

(Och mattesnille som man önskar att man vore räknade jag ut
omkretsen + sömsmån, vilket blev till en rektangel på 65*25 cm.
Bara för att det var roligt så räknade jag även på
bottnens area samt volymen på det hela...) ;)

Jag har använt mig av ett foder (lokal tyghandel)
och ett yttertyg (Ikea), vliseline på yttertyget
och sedan ett kantband för att få en finare avslutning.
Till sist vek jag fodret mot yttertyget för att få
ändå mer stadga och för att det blev fint.

Om projektet blir godkännt får vi se imorgon.

lördag 17 maj 2008

Two-in-one klänningar

Jag tror att det blev för mycket....
tyckte från början att allt krims krams passade ihop,
färgerna kan kopplas ihop i "mellantyget",
men jag vet inte..



Bomullstygerna är köpta på Ikea och den lila trikån
kommer från en lokal tyghandel.



Mönstret är ett Ottobre Design 3/08
en str 68 och en str 80.
Den större är tänkt till lilla A, men den passar nog inte riktigt än.



Jag tyckte modellen var så söt.
Den har sick sack band längst ner på yttre kjolen
och det var lite tufft med body-delen.



Inte speciellt svår att sy, det flöt på bra.
Jag är nöjd med resultatet trots färg och tryck chock,
den ser iallafall inte vanlig ut!
Återstår bara att se om A´s mamma
vågar klä sin dotter i den!

tisdag 13 maj 2008

Sovpåse



Hitade för ett tag sen detta tyg i mors gardrober,
hade tänkt använda det som foder till en overall,
men dem är jag ganska så trött på nu!



Det fick bli till en sovpåse istället!
Mönstret kommer från Ottobre Design 5/06
och är storlek 56-68.

Bitarna har länge haft en UFO-varning då de blivit liggande
i lådan för tillklippta projekt,
men nu tog jag mig i kragen och gjorde klart den.
Och vad ser jag?
Noshörningarna är uppochner på framstycket....



Jaja, inget att bry sig om för mer sådant tyg har jag inte.
Eftersom tryckknapparna är slut
och för att tyger är så tunnt bestämde jag mig för
karborreband i axlarna.

Sådär nöjd med resultatet,
det irriterar mig att jag inte tänkte på noshörningarna
när jag klippte ut tygbitarna!

Body 7



Mönstret kommer från Ottobre Design (model 1 5/06),
storlek 68.

Inga problem, börjar lära mig denna typ av body nu,
det är ju ändå den sjunde i raden!
Bäst att tillägga att jag INTE är en Djurgårdare,
råkar bara tycka om färgerna...

Har tyvärr inga tryckknappar hemma för tillfället,
men ska skicka iväg en beställning,
tillsammans med min syster, till Bibbis textil snart.

söndag 11 maj 2008

Omlottbody 3


Mönstret kommer från Ottobre Design model 5, 6/07.
Tyg och kantband kommer från MG-tyger,
jag är så kär i stjärntyget, jag tycker det är helt underbart!

Detta är storlek 68,
och för en gångs skull blev det inte en enda miss
med tryckknapparna!
Det är nästan första gången!


Datorväska



Fick i uppdrag av en arbetskamrat att sy en väska till
hennes nyköpta laptop.
Surfade runt lite och blev en aning inspirerad av GobliGobli,
fast jag tror egentligen inte att våra väskor är speciellt lika,
mer än möjligtvis fickorna fram.



Inget svårt projekt, bara lite tidskrävande med alla småbitar
och att passa in vart de skulle sitta.
Fickorna fram är tänkta till sladden samt det mobila bredbandet.
På väskand baksida ordnade jag ett fack för papper.



Både jag och kunden är mycket nöjda med resultatet.
Tyget har kunden valt, Patricia 49:-/m.

söndag 4 maj 2008

Viikari velourbyxa

En ny variant av Viikarimodellen från Ottobre,
(model 12, 6/07 storlek 68)



Istället för sweatshirt-tyg valde jag velour,
fyndat i föräldrahemmet.
Tyckte att man kunde göra byxan lite roligare så jag gjorde den
tvåfärgad (tre med mudden).
Vet inte riktigt om det var häftigt eller inte...

Tråkigt just nu: att det blivit så lite sytt på senare tid,
skyller dock gärna på det helt underbara vädret vi haft/har.

Har ritat och klippt lite mönster som ligger
och väntar på mig i lådan,
kanske att man hinner lite i veckan.

fredag 25 april 2008

Nya Sica-band

Nya namnband!
Det översta är det gamla och det undre är nytt.

Tyckte det känndes bättre med Sica på båda sidor då jag
på senare tid sätter så gott som alla band i sidosömmar.

Eftersom jag inte kunde använada blixten blev bilden en aning suddig!
Men till nästa beställning tar jag nog tillbaka den "gamla" röda
färgen på texten då det känns som att det flyter ihop.


Passade även på att fixa födelsedagspressenten till syrran,
även hon har blivit inspirerad och syr numera barnkläder.
Jag hade lite gissningslekar med henne:
Favoritsmeknamn? -Inget
Favoritfärg? -Svart och turkos
Äkta eller pålåtsas? -Äkta
Och diverse andra frågor för att hon inte skulle fatta vad
jag höll på med!



Jag fick egentligen inte så mycket hjälp,
hon dröjde för länge med svaren så jag gissade lite själv,
jag hade ju en aning om vilka färger hon tycker om då
det räcker att titta in i garderoben!
Fast jag valde iofs lila och blått.
Krumiluren på bandet liknar en blomma tycker jag,
och det är väl äkta?!
"Pupisson & Juniholm" har jag egentligen inte en aning om hur
hon skulle stavat det..men jag gissar och håller tummarna!

De flesta barn har låtsaskompisar när de är små,
jag hade "Hästarna", fy sjutton vad hyss de kunde hitta på...
Syrran hade "Pupisson & Junihom", vad hon nu fick de namnen ifrån?!