onsdag 24 september 2008

Tröja m. raglanärmar



Mönstret kommer från boken
Sy kläder till baby & småbarn, Katrin Wassdahl.
Tygerna är nyligen inhandlade i en lokal tyghandel.

Samma mönster som i föregående inlägg med denna gång
såg jag till att jag fick rätt storlek på muddarna!



Helt nöjd med resultatet,
tycker det är en riktigt fin tröja,
utan speciellt många missar!

Tröjan är i storlek 68.

måndag 22 september 2008

Jogging set



Mönstren kommer från boken Sy kläder till baby & småbarn,
av Katrin Wassdahl.

Tyget kommer från Killebergs tygbod i Älmhult,
mudden kommer från mors gömmor.
Setet är i storlek 62.



Tror att jag missade storleken på muddarna totalt!
Alla, förutom den i midjan på tröjan,
skulle nog ha varit hälften så stora.
Som vanligt orkar jag inte sprätta,
så de får nog vara så tillsvidare.
Och slutligen blev nog kanalen i midjan på byxorna för stor,
så att de kommer sitta väldigt lågt.

Bättre lycka nästa gång helt enkelt!

lördag 20 september 2008

Tygpåsar m. dödskallar

Arbetskamraten, som tidigare beställde gymnastikpåsen,
ville även ha två tygpåsar till sina döttrar.
Önskemålet var självklart dödskallar!



För att flickorna ska kunna skilja dem åt är
sömmarna sydda i svart respektive vitt.
Annars kommer det troligtvis låta ungefär så här:
-Det är min påse, din är borta.
-Nej, det är min påse, DIN är borta...

Tyget är köpt på Åhléns i Växjö.

lördag 13 september 2008

Gymnastikpåse

En arbetskamrat till mig frågade om jag kunde sy
en gymnastikpåse till hennes dotter då
den hon tidigare haft gått sönder.

Detta var ett enkelt jobb eftersom jag fick med
den gamla som mönster.



Lilltjejen har blivit fäst vid dödskallar,
så detta var ett önskemål.
Har aldrig tidigare ritat en dödskalle,
och jag ville inte göra den allt för svår eftersom
jag heller aldrig gjort en applikation!
För att göra det mer flickigt använde jag ett tyg
med ljusa färger och hjärtan till dödskallen.



Minns att jag hade en liknande gymnastikpåse som liten,
den är bra för när man dragit ihop den så
kan man ha den på ryggen.

Det svarta tyget kommer från Ikea och "hippie-tyget"
kommer från mors gömmor.

måndag 8 september 2008

Bekännelse!


Skaparglädjen har minskat.
Alla mina tyger känns tråkiga,
jag har helt enkelt för mycket av för få tyger vilket
leder till att man använder samma tyg till alla plagg känns det som.

Jag hittar heller inget roligt att sy,
förra Ottobre var en stor besvikelse,
så jag letar frenetiskt i mammas gamla böcker bara för att hitta något!

Innan tyckte jag att det var roligt att rita och klippa mönster,
men det har ändrats.
Jag bor i en lägenhet som saknar bord (köksbordet rymmer 2 pers.),
och det är varken jätteroligt eller bekvämt att krypa runt
på alla fyra för att rita och klippa mönster och tyg.

Sen hjälper det inte att dugg att sambon hatar min overlock.



Nu får det nog vara färdiggnällt!
Jag har iallafall funderat på åtgärder;
jag har köpt lite nya tyger, 5*50 cm = 125:-

Sen ska jag rensa bland de tyger jag har,
de som blivit flitigt använda ska få flytta hem till min syster.
Och kanske får jag något "nytt" av henne i gengäld.
Kan även kolla igenom hennes äldre Ottobre för att finna instiration.

Gällande ritandet och klippandet så kommer det nog vara
de alla fyra som kommer gälla i fortsättningen också.
Har tyvärr inte någon bot på overlock-hatandet från sambon heller.

torsdag 14 augusti 2008

Mina tyger..

..har fått ett nytt hem!

Jag och sambon kollade igenom hans kläder förra veckan,
men det var så svårt att hitta kläder bland alla mina tyger,
i hans garderob..!

Detta fick mig att skämmas lite så jag åkte till IKEA och
köpte två dörrar till en Billy Bokhylla.
Vi har en Billy i vårt "arbetsrum",
så jag städade undan lite och satte upp dörrarna.
Sen var det bara till att flytta och pyssla.



Riktigt roligt och framförallt skönt
att ha allt samlat på ett ställe och så minskade
ju risken för att tygerna skulle starta krig mot
sambons kläder!



Nu till något helt annat!

Hur kan en katt se så dum ut?
Freja väljer den ena konstiga ställningen efter den andra!





och så måste jag ju visa min egen prins,
Balder är min katt ända ut i morrhåren!
Han följer mig alltid och ligger så nära som möjligt.





Släkt-Kalaskläder!

När jag skulle börja sy det förra linnet fick
jag med mig en tygbit från mamma,
hon tyckte det kunde bli fint till ett nytt linne.
Jag vet inte jag,
det känns lite "hippie" och inte alls jag.

Jag sydde iallafall linnet,
nr 3 i Ottobre Design Woman Vår/Sommar 2008,
med tankarna att tycker inte jag om det så
gör säkert någon av mina vänner det.



Mönstret till kjolen fick jag låna av en arbetskamrat
och jag minns tyvärr inte vad det hette.



Linne tyget till kjolen är svart/grått,
det sysns dock dåligt på bilderna.
Detta är inhandlat i en lokal tyghandel
och det mönstrade kommer som sagt från mors gömmor.

Denna gång så ändrade jag halterneck-delen på linnet,
istället för att knyta i nacken
minskade jag och sydde ihop ändarna.
Jag sydde även in linnet mer än det förra,
men frykantseffekten kvarstod!



Fyrkant eller ej så är jag nöjd med resultatet,
MEN
jag kommer bara använda linnet på släktträffen
sen får det flytta till någon annans garderob!



Kjolen är jag störtförtjust i,
Kerstin, tack så mycket för mönstret,
och för att du gav mig en spark i baken!

måndag 4 augusti 2008

Kalaskläder!

Min mor firar 50 år till helgen och jag åkte till Växjö för
att hitta en klänning eller kjol att ha på mig på hennes kalas,
jag hittade ingenting!
Var inne i alla affärer jag såg,
men hittade ingenting som föll mig i smaken.

Tänkte att jag fick nöja mig med något jag hade hemma,
men en av mina underbara arbetskamrater övertalade mig
att gå till den lokala tyghandeln och köpa ett linnetyg,
så skulle jag få låna ett superenkelt kjolmönster av henne.

Jag gick till affären och blev riktigt förtjust i ett linnetyg
i en brun/lila nyans och en matchande trikå.
Samma kväll klippte jag till kjol nr 14 och
linne nr 3 i Ottobre Design Woman Vår/Sommar 2008.



Jag är riktigt nöjd med resultatet!
Detta slet bort minnet med jeansen i nian,
det är kul att sy vuxenkläder
och det måste inte vara så svårt!



Tyvärr syns inte "själva grejen" med linnet på bild.
Det blev inte heller speciellt smickrande för min figur,
jag ser ut som en fyrkant och det är jag egentligen inte!



Idag har jag köpt ett svart linnetyg,
så ska jag ge mig på Kerstins kjolmönster också.
Tack så mycket för att du övertalade mig att göra detta!

Bilderna är inte superbra,
men så är det när man ställer kameran i dvd-hyllan
och hoppas på det bästa.
Och blir det inte bra efter ett antal kort...
...ger man helt enkelt upp!

Skötväska 3.2


Här kommer nummer två av skötväskan på nytt vis,
inspirerad av Cecis Egna och hennes fina beskrivning.

Jag har inte heller denna gången följt beskrivningen helt,
"liggplatsen" är inte insydd i väskan utan fäst med
tryckknappar så det är lätt att ta bort den och tvätta.



Även på denna väska är alla delar vadderade,
det blir inte helt bra,
men det skulle nog inte bli bättre utan vadden.
Vet inte riktigt hur jag ska göra den bättre så jag
lägger den tredje väskan på is och funderar på saken!



Tygerna kommer från Ikea samt en lokal handel.

En dålig bloggare...

...är vad jag blivit nu i sommar,
har egentligen inte sytt så mycket heller.
Bara njutit av det fina vädret och jobbat.

Här kommer iallafall ett lite udda projekt!
En kär vän till mig pluggar i Lund,
och de har en konstig tradition att byta "kroppsdelar"
på sina overaller.
Färgerna talar om vilken utbildning man går.

Det finns visst regler för vad man ska göra för att få en viss
del av overallen, minns inte vad det var,
mer än kragen!
Jag är glad att jag slapp sy dit en krage,
både på grund av att det kan tänkas vara komplicerat och
för att jag hade behövt tänka på vad han gjort för att få den!



Tyvärr fångade jag inte detta projekt innan jag började,
men det var bara tyglappat kändes det som.
Det enda jag tänkte på var vad sjutton jag hade gett mig in i!
Men resultatet är helt okej för min del,
ärmar och ben är så gott som lika långa!
Fick även äran att sy fast lite nollnings-märken m.m.