torsdag 14 augusti 2008

Mina tyger..

..har fått ett nytt hem!

Jag och sambon kollade igenom hans kläder förra veckan,
men det var så svårt att hitta kläder bland alla mina tyger,
i hans garderob..!

Detta fick mig att skämmas lite så jag åkte till IKEA och
köpte två dörrar till en Billy Bokhylla.
Vi har en Billy i vårt "arbetsrum",
så jag städade undan lite och satte upp dörrarna.
Sen var det bara till att flytta och pyssla.



Riktigt roligt och framförallt skönt
att ha allt samlat på ett ställe och så minskade
ju risken för att tygerna skulle starta krig mot
sambons kläder!



Nu till något helt annat!

Hur kan en katt se så dum ut?
Freja väljer den ena konstiga ställningen efter den andra!





och så måste jag ju visa min egen prins,
Balder är min katt ända ut i morrhåren!
Han följer mig alltid och ligger så nära som möjligt.





Släkt-Kalaskläder!

När jag skulle börja sy det förra linnet fick
jag med mig en tygbit från mamma,
hon tyckte det kunde bli fint till ett nytt linne.
Jag vet inte jag,
det känns lite "hippie" och inte alls jag.

Jag sydde iallafall linnet,
nr 3 i Ottobre Design Woman Vår/Sommar 2008,
med tankarna att tycker inte jag om det så
gör säkert någon av mina vänner det.



Mönstret till kjolen fick jag låna av en arbetskamrat
och jag minns tyvärr inte vad det hette.



Linne tyget till kjolen är svart/grått,
det sysns dock dåligt på bilderna.
Detta är inhandlat i en lokal tyghandel
och det mönstrade kommer som sagt från mors gömmor.

Denna gång så ändrade jag halterneck-delen på linnet,
istället för att knyta i nacken
minskade jag och sydde ihop ändarna.
Jag sydde även in linnet mer än det förra,
men frykantseffekten kvarstod!



Fyrkant eller ej så är jag nöjd med resultatet,
MEN
jag kommer bara använda linnet på släktträffen
sen får det flytta till någon annans garderob!



Kjolen är jag störtförtjust i,
Kerstin, tack så mycket för mönstret,
och för att du gav mig en spark i baken!

måndag 4 augusti 2008

Kalaskläder!

Min mor firar 50 år till helgen och jag åkte till Växjö för
att hitta en klänning eller kjol att ha på mig på hennes kalas,
jag hittade ingenting!
Var inne i alla affärer jag såg,
men hittade ingenting som föll mig i smaken.

Tänkte att jag fick nöja mig med något jag hade hemma,
men en av mina underbara arbetskamrater övertalade mig
att gå till den lokala tyghandeln och köpa ett linnetyg,
så skulle jag få låna ett superenkelt kjolmönster av henne.

Jag gick till affären och blev riktigt förtjust i ett linnetyg
i en brun/lila nyans och en matchande trikå.
Samma kväll klippte jag till kjol nr 14 och
linne nr 3 i Ottobre Design Woman Vår/Sommar 2008.



Jag är riktigt nöjd med resultatet!
Detta slet bort minnet med jeansen i nian,
det är kul att sy vuxenkläder
och det måste inte vara så svårt!



Tyvärr syns inte "själva grejen" med linnet på bild.
Det blev inte heller speciellt smickrande för min figur,
jag ser ut som en fyrkant och det är jag egentligen inte!



Idag har jag köpt ett svart linnetyg,
så ska jag ge mig på Kerstins kjolmönster också.
Tack så mycket för att du övertalade mig att göra detta!

Bilderna är inte superbra,
men så är det när man ställer kameran i dvd-hyllan
och hoppas på det bästa.
Och blir det inte bra efter ett antal kort...
...ger man helt enkelt upp!

Skötväska 3.2


Här kommer nummer två av skötväskan på nytt vis,
inspirerad av Cecis Egna och hennes fina beskrivning.

Jag har inte heller denna gången följt beskrivningen helt,
"liggplatsen" är inte insydd i väskan utan fäst med
tryckknappar så det är lätt att ta bort den och tvätta.



Även på denna väska är alla delar vadderade,
det blir inte helt bra,
men det skulle nog inte bli bättre utan vadden.
Vet inte riktigt hur jag ska göra den bättre så jag
lägger den tredje väskan på is och funderar på saken!



Tygerna kommer från Ikea samt en lokal handel.

En dålig bloggare...

...är vad jag blivit nu i sommar,
har egentligen inte sytt så mycket heller.
Bara njutit av det fina vädret och jobbat.

Här kommer iallafall ett lite udda projekt!
En kär vän till mig pluggar i Lund,
och de har en konstig tradition att byta "kroppsdelar"
på sina overaller.
Färgerna talar om vilken utbildning man går.

Det finns visst regler för vad man ska göra för att få en viss
del av overallen, minns inte vad det var,
mer än kragen!
Jag är glad att jag slapp sy dit en krage,
både på grund av att det kan tänkas vara komplicerat och
för att jag hade behövt tänka på vad han gjort för att få den!



Tyvärr fångade jag inte detta projekt innan jag började,
men det var bara tyglappat kändes det som.
Det enda jag tänkte på var vad sjutton jag hade gett mig in i!
Men resultatet är helt okej för min del,
ärmar och ben är så gott som lika långa!
Fick även äran att sy fast lite nollnings-märken m.m.

fredag 18 juli 2008

Utmanad!

Det må vara så att jag inte uppdaterat bloggen på länge men
jag försöker iallafalla se om någon komenterat hos mig
och vad som händer på andras bloggar.
Nu har jag fått en utmaning av Tisa.

Först reglerna:
Svara på alla frågor.Välj ut 4 personer som du vill ska svara och
utmana dem i deras bloggar, be dem läsa din.
Låt personen som utmanade dig veta när du svarat på utmaningen!

Fem saker som finns på din Att-göra-lista idag?
1. Alldeles strax bär det av till jobbet.
2. Byta lakan i sägen.
3. Sortera tvätt och sedan tvätta.
4. Kolla med en person hur det gick på dennes date igår.
(Nyfiken i en strut)!
5. Lägga mig tidigt eller gå ut med kompisar, velar fortfarande!

Vad gjorde du för 10 år sedan?
Jag var bara 12 år på den tiden så vid just denna tiden satt
jag nog framför videon och tittade på "Från A till Ö",
Hedvig med den långa näsan var underbar!
Annars gick jag väl på Laganskolan, hade sommarlov och
lekte eller "var" med dåvarande bästa kompisen.

Ställen du bott på?
Ja, det var enkelt!
I den lilla byn där jag är uppväxt,
mitt i centrum på 2:a våningen och
tro det eller ej,
jag flyttade en våning upp i samma hus!
Där bor jag nu.
Endast i och kring Ljungby i Småland.

Fem saker du skulle göra om du var biljonär?
1. Köpa hus! Stort hus, fint hus. Eller varför inte bygga nytt?
I detta hus ska det finnas "Smarta hem" eller vad det kallades,
med en panel där man täänder och släcker ALLA lampor på en gång!
2. Jobba mindre och ha mer roligt och givetvis sy mer.
3. Skänka en hel del till Kattkommando Syd,
en av våra katter kommer i princip därifrån.
4. Anlita städerska, jag menar hur kul är det att städa?
5. Nu blir det svårt, kanske att jag skulle köpa några märkeskläder,
för första gången i mitt liv!
Eller en riktigt lång och härlig semester!

Jag skickar utmaningen vidare till:
[M]an [M]ade, Blomma åker vagn, Inna skapar
och Klockarbarn.
Sen håller jag tummarna för att alla inte redan fått utmaningen!

onsdag 2 juli 2008

Min balkong!

Egentligen har jag inte tagit paus i bloggandet,
det går bara lite trögt nu.
Vet inte riktigt vad jag ska sy,
och de tillklippta skötväskorna känns inte så roliga just nu.

Har semester, så jag njuter lite utav de få dagar som är kvar.
Idag så är huvudet tungt och näsan rinner,
d.v.s inget känns kul idag.



Fotade lite på min lilla balkong som blivit ännu mindre p.g.a
alla växter som är överallt!
Men de gör mig lite gladare och det är trevligt med ett
grönt "rum" när man bor mitt inne i stan
(jag är uppväxt på landet,
så för mig är detta stan trots att hålan är liten!).



Här finns tomater, bönor, massvis med blommor
(som förhoppningsvis kommer att blomma), en liten en,
basilica, persilja, mynta, chilipeppar och en växt jag
inte vet vad det är!
Fick den av en arbetskamrat som inte heller vet, men
"svärmor" tror det är gurka.



Jag har hönsnät runt balkongen för att även mina katter
ska kunna vara ute lite, det är faktiskt trevligare än det låter,
för många av mina blommor är klättrande så de ger sig upp i nätet.



Ska försöka komma med något nytt sytt snart.
Ha tålamod!



torsdag 26 juni 2008

Tillbehör till skötväska




Tänke att jag skulle ha något mer till skötväskorna,
så tygbitarna som blev över förvandlades till
fyra blöjfodral samt sex tvättlappar eller vad man ska
kalla dem.



Tygerna kommer från Ikea och Stoff och Stil.
Mönstret till blöjfodralen kommer från Gekko.

+ Inga svårigheter, det gick på
"löpande band" som det ofta gör när man syr
flera likadana objekt med overlock.

- Faktiskt inga :D Helt nöjd denna gång!

tisdag 24 juni 2008

Stretch bomullssatin-set



Ett nytt litet flickset i storlek 74.
Mönstren kommer från Ottobre Design 1/08,
byxan model 2 och blusen model 4.
Tygerna kommer fråm Stoff & Stil
och knapparna kommer från en lokal tyghandel.

+ Plaggen blev mycket söta om jag får skryta lite ;)



- Och detta stora minus!
Allt som möjligtvis kunde gå fel med byckorna
gick också fel;
skärpet var helt felklippt så avigan är "räta" på
ena halvan, jag menar, orka klippa nytt?

Sen tänke jag att jag skulle sy ihop byxan lite snabbt,
och vad händer?
Jo, det blev uppochner eller vad man ska säga,
grenen var upp på ena sidan och ner på den andra...
För mig så finns det inget som heter sprätta när man använt
overlocken så det blev saxen.

Inga fler missöden med byxan sen,
men halsringningen på blusen blev inte heller så lyckad.
Den är ganska stor eftersom rynkorna blev för få.

Men allt som allt är jag ändå nöjd,
på slutresultatet syns inte alla resor vi varit med om!

söndag 22 juni 2008

Pösbyxor m. besparing.



Byxan är str 74 och mönstret kommer från boken;
Nya barnkläder 62-104 cm, Elisabeth Gynther.

Tyget är ett fynd på loppis utanför Kristianstad,
följde med sambons mor när vi var och hälsade på för
ett tag sen. Det var en gardin från början.



Tänkte prova på något retro,
det är ju så många bloggare som tycker om detta.
Men jag är inte riktigt säker på att detta är min grej,
det är gulligt,
men det blev nog för pluttrigt!



+ Allt gick snabbt och lätt att sy,
inga konstigheter och inget oväntat inträffade.

- Att jag är tveksam till tygvalet...