onsdag 21 januari 2009

Mössor!

Tänka sig att det kunde vara så roligt att sticka!
Och att kan gå fort även för en nybörjare.

Har inte stickat sen högstadiet och det är ju..åtta år sedan,
eller nu ljög jag,
började sticka en halsduk för ett år sedan men den ligger
påbörjad i en låda..

I vilket fall,
jag har tittat runt lite på olika bloggar och det
är väldigt många av er som tar till stickorna.
Så jag tänkte att det MÅSTE ju vara roligt ändå.

Jag traskade ner till butiken med handarbete,
och sa att jag ville ha ett enkelt mönster på en mössa eller så.
När jag väl börjat rullade det bara på,
men sen skulle jag slätsticka, det gick ganska bra.

MEN, sen så stod det bara massa X och förkortningar
och jag tänkte HJÄLP! Fattade ingenting..
Jag slängde ut en fråga på bloggen och snälla
Caroline förklarade (väldigt enkelt när man väl förstår!)

Jag köpte garnet måndag strax innan 15.00,
och hade stickar färdigt tisdag 11.00
och gick ner till butiken igen för att köpa mer garn samt
be om hjälp att virka ihop så det blev en mössa.
Ägaren var imponerad av att jag redan gjort den färdig.
(Stickade så jag fick en blåsa på pekfingret!)



Tisdag kväll var nästa mössa "färdig",
hade dock ingen virknål hemma så jag kunde få ihop den.



När vi var på Gran Canaria så fick jag damp,
(som min kära sambo kallar det när jag är rastlös
och har kli i fingrarna).
Jag gick över till våra snälla norska grannar och frågade
om de visste någon butik med garn eller annat pyssel,
och dagen därpå ledde norskan mig till
Kinesiske Gavebutikken (?) en gåvobutik.
Den hette alltså så.
Vi hittade garn och frågade efter stickepinner och snurrade
på våra händer i ett försök att luftsticka!
Jodå, små söta pinnar hade de,
kan väl varit st 2 eller nåt sånt och ganska grovt garn!



Jag stickade färdigt en mössa och påbörjade en till
som jag sedan blev klar med på planet,
lyckades nämligen få med det i handbagaget utan att
de tog stickorna ifrån mig.
Tanterna bakom oss tittade avundsjukt på när jag stickade
:D



tisdag 13 januari 2009

Ett sista rop på hjälp!


Har tänkt sticka en mössa.
Har kommit en bit men nu fattar jag ingenting!

Minska för kullen enligt följande: 1 kantm (som stickas i släts),
X 6 rm, 2 rm tills X, upprepa X-X och sluta v med en kantm.

Jag fattar följade:
kantm=kantmaska
släts=slätstickning (1v räta, 1v aviga)
v=varv

X säger mig ingenting, och rm känns som rätmaskor,
men de har tidigare kortats till räts eller rätst.

Har nog inte stickat på 10 år...

måndag 12 januari 2009

Semester!


Nu blir det ännu mindre pysslande ett tag framöver,
på onsdag åker nämligen jag och sambon till
Gran Canaria och Arguineguin.



Hoppas att lillebo (lillebror) tar väl hand om våra "barn",
och passar på att njuter av att ha föräldrafritt och
chansen att bo själv!

Återkommer med eventuella bilder från vår första
semester tillsammans,
och min andra utlands-semester som "vuxen"!

fredag 9 januari 2009

Overall nr 10!

Trodde först inte det var sant,
men jo,
det är den 10:e overallen jag sytt!
Alla overaller finns att se under Ytterkläder.

Och nästan lika många gånger har jag sagt till sambon:
"Påminn mig om att aldrig göra fler..."
Men! Denna gången sa jag inte så för jag är ruskigt nöjd med den,
ska ärligt säga att jag inte hittat en enda miss.

Beställaren är en arbetskamrat (som nyss blivit mormor och
köpt en av pojkoverallerna som jag hade kvar).
Hon har bekanta i Stockholm som har ett 5 månaders barnbarn,
och hon ville ge dem en Sica-overall.

Overallen är storlek 68,
fleece från Ikea, fodret är ett tunt prickigt bomullstyg
från den lokala tygboden och snedslå samt blixtlås från
den lokala sytillbehörs-affären.



Mönstret kommer från Ottobre Design 5/06, model 9,
men med de vanliga ändringarna:
  • Flärpar att dra över händer och fötter om det är extra kallt.
  • Ingen vadd mellan yttertyg och fodret.
  • Ett helt framstycke istället för delat och veckat.
  • Ingen teddy i luvan, ärm- och benslut.
- Lite nervöst att sy till ett barn som man egentligen
inte vet hur stort det är, samt att de nya ägarna
inte är några man känner.

+ Att jag känner mig så rackarns nöjd med den!

onsdag 7 januari 2009

Förvaringspåse


Ville ha en påse att lägga lite större saker i,
som bara ligger och dräller i nattduksbordet.



Måttade inte speciellt mycket,
men den räcker iallafall till det som skulle vara i.
Lite inspirerad av blöjpåsarna men bara sydd i ett lager,
dvs inget foder.
Tyget detsamma som till mors shoppingväska,
och är inhandlat i den lokala tygboden för ett bra tag sen!

torsdag 1 januari 2009

Skor




Hittade mönster till dessa skor i boken
Sy kläder till baby & småbarn, av Katrin Wassdahl.
De såg så söta ut så jag kunde inte låta bli.



Men någonstans blev det nog fel,
sulorna var alldeles för stora men när
jag väl sytt på dem var de alldeles för små!
Och inte alls i den form de skulle vara.
Sydde två par skor, men det andra paret slängde jag,
för de var helt jätte knasiga...!

Bättre lycka nästa gång,
om jag nu vågar mig på dem igen....?

tisdag 30 december 2008

Allergiprover


Var på vårdcentralen den 9 december,
ville ta ett allergitest eftersom jag varit förkyld i 7 veckor.
Fick ett stick i fingret som sa att ja, du är nog allergisk mot något.
Så det blev blodprov (som sedan gav ett 10*10 cm blåmärke i 2 veckor).
Sen sa läkaren att det skulle komma ett brev till mig om det visade något.

Nu eftersom det inte hade kommit något brev och snuvan lättat,
tänkte jag att det nog inte var så farligt,
om ens något.

Idag kom brevet.
"Kraftigt allergisk mot katt,
i viss mån även mot björk och dammkvalster."



Mina katter är mina barn.

De stannar, och sambon får stå ut med att
jag snyter mig och snarkar.
Antar att jag får bli bättre på vanor,
dvs ta mina allergitabletter och nässpray.
Samt tvätta händerna efter att jag gosat,
och försöka undvika att lukta på deras underbara päls.

söndag 28 december 2008

En smaklig jul till nära & kära!




Nu kommer en liten förklaring till varför det
varit allt för lugnt på bloggen sen början på november.
Jag har nämligen pysslat med annat på mina lediga dagar!

Köket har varit fyllt till bristningsgränsen!
Jag fick till och med ta hjälp av frysen på jobbet,
för att få plats med alla mina bröd.

Först ut på listan stod hemkokt glögg som jag
tappade på flaska köpt på Ikea.



Sen bakade jag Chocolate Chips Cookies tills det
nästan ramlade av köksbordet.



Detta packades lite fint.
Näst på tur stod Wienernougat som jag hällde i knäckformar
och la i strutar av julklappspapper.



Sen kokade jag marmelad, som var meningen att
vara lättsockrad så att även diabetikerna
i familjen kunde äta,
men det blev till slut bara marmelad,
för det ville inte bete sig som marmelad ska
när det var lite socker i den.

"Mumsbitar" fanns också med,
ljust torkat bröd med smält choklad, nötter och russin.



Askarna är vikta av tjockt färgat papper och
julklappspapper som lock.

Sedan hade jag med lite som jag inte fångat på
egna bilder;
Grovt rågbröd med nötter i,
Glöggtryffel och Kardemummaskorpor.



Sammanlagt har jag pysslat till 7 st sådana här korgar
men 2 st är ännu inte levererade,
de ska till Skåne och sambons familj.



Alla får kort där det står vad var sak innehåller,
min familj fick även små rim
och minnen från min barndom.

Min moster tackade med dessa ord;

"Nu har jag låtit smaka,
av allt det du baka.
En smakupplevelse jag sent ska glömma,
en skatt har kommit fram ur sin gömma.
Nu är betyget satt,
och magen är definitivt inte platt.
Tusen tack för denna klapp,
en superfemma jag nu satt :)"

Antar att hon skulle rimma tillbaka!
Jag blev glad över detta sms och det kändes som
att allt mitt slit iallafall blev uppskattat av de flesta.

fredag 26 december 2008

Julig äggkorg



Nu innan jul så önskade arbetskamraterna
en äggkorg som var mer julig och
så hade vi alla kommit på vissa förbättringar mot den förra.

Denna är snäppet mindre än den förra och
så har den en dragsko så man kan försluta den
och därmed stänga inne lite av värmen från äggen.



Den är gjord ett bra tag innan jul,
men det har inte funnits tid och lust att lägga upp den.


onsdag 17 december 2008

Bandkantningsapparat?!


Funderar på att skaffa min en bandkantningsapparat,
vet dock inte riktigt hur de fungerar!
Jag vet att några av er där ute har en såda så ni kanske
kan vara snälla och svara på mina funderingar!



1. Går den att använda med trikå, till trikå?
Dvs, snedslå i trikå till exempelvis en tröja i trikå.
2. Är det svårt att göra egen snedslå?
3. Är det svårt att få det att bli fint?

Jag är egentligen ingen "pillig" person,
utan jag vill att det ska bli bra utan krångel.
Men någonstans så känner jag att jag nog faktiskt
måste lära mig saker och ting någon gång och
inte bara fuska med mina elastiska kantband från MG-tyger!