måndag 31 december 2007

Nytt år på väg!



Jag tackar för året som gått,
och önskar er alla ett riktigt gott nytt år!

onsdag 26 december 2007

Omlottbody

Har tittat lite hos Gekko och Blomma åker vagn,
båda har gjort jättefina omlottbodys.

Efter mycket funderande och ett önskemål om en sådan,
beställde jag Ottobre Design 6/07.
Startade en prenumeration på 4 barn + 2 kvinna och som
ett extra plus fick jag då 6/07 som startgåva.
Barnmönster är ju alltid kul, så vi får se vad jag tycker om vuxet!


Iallafall, här är resultatet av tidningsbeställningen.
En omlottbody i storlek 68. Tyget kommer från MG-tyger.

Den skarpsynte ser nog att det fattas tryckknappar,
de lös med sin frånvaro i min lilla låda!
Så det blir till att inhandla sådana imorgon och slå i dem
hemma hos A.



Hade många funderingar på vilket utav framstyckerna
som skulle vara överst, tidningen hade bild på bådeoch.
Slutligen så fick min mycket ointresserade sambo bestämma!

I beskrivningen tyckte de att man skulle ha knytband på
det innersta framstycket,
men jag följde Gekkos exempel och "satte tryckknapp".
Ändrade även till elastisk snedslå runtom istället för muddväv.
Har snedslå där tryckknapparna ska sitta i sidorna också,
de töjer sig mer än vad trikån skulle ha gjort.

Tyvärr har jag inte invigt overlocken än,
väntar på nya trådrullar.

För övrigt är jag mycket nöjd med resultatet,
håll nu tummarna för att jag inte förstör det hela när
tryckknapparna ska i!

Vantar till baby

Hade klippt till en massa bitar som skulle bli
vantar till baby, både till A och till bordet i mars.



Hade till och med klippt dem i två olika storlekar,
0-6 månader, 6-12 månader eller något sådant.
Det underliga var bara att jag i slutändan hade 4 storlekar,
måste glömt bort sömsmånen på en del!

Ett par vantar slängde jag, då de inte ens hade passat till en docka!
Men resten tycker jag blev ganska bra ändå.



De är upplagda på olika vis, några är i trikå med fleece som foder,
andra i fleece med trikå, bomull med trikå och så finns det
trikå med trikå!
Alla är givetvis vändbara, men den tänkta utsidan är snyggast!
(Vändhålet måste ju sys igen, och att sy för hand är inte min grej!)

torsdag 20 december 2007

Vantar till baby

Väninnans hund vart hungrig en dag och
åt upp vantarna som lilla A fått.
Detta ordnar vi till genom att ge henne fler,
passar även på att sy upp några till Mars-marknaden.
Får bara ta och hoppas på att de inte blir UFOn,
de kommer nämligen att ligga ett tag innan jag hinner med dem.

Mobilfodral

En arbetskamrat till mig ville ha ett fodral till sin mobil,
och så blev det.


Jag hann knappt lämna över fodralet innan hon beställde
två till, till sina döttrar.
Och så blev det!

tisdag 18 december 2007

Inget kul att visa =(

Nä, det har inte blivit så mycket sytt nu på ett tag.
Lovar att försöka göra något åt detta snart.

Idag har jag rengjort och oljat overlocken,
och när jag ändå höll på
rengjorde jag vanliga symaskinen också.

Min vänninna var här med lilla A idag,
en liten klump har hon blivit, nästan 6kg.
Men ooo så söt!

Hennes mamma önskade nya vantar,
då hunden åt upp de hon fått.
Får se när vi får tid över att göra något åt detta!

måndag 17 december 2007

Huskylock 360d

Nu har jag införskaffat en overlock.
Inte så ny som jag från början hade tänkt mig,
men inte heller så dyr.

700:-, fullt fungerande.
Tror dock jag ska lämna in den på service,
så att man helt säkert vet att den går som en klocka.
Nu ska vi bara se till att vi blir vänner också.
Har ju trots allt bara använt mig av overlock 2ggr innan.

Någon som har samma modell hemma?
Hör av er om ni också har manual till den.
Så kan jag tänka mig att betala en slant för en kopia!

söndag 16 december 2007

Mer praktisk syhörna!

Hoppade runt lite på nätet fär skojs skull
och snubblade in på en amerikansk sida med sytillbehör.

De hade många väldigt praktiska sybord m.m,
men vem vill smälla 4000:- på något sådant?


Inte jag iallafall, så jag åkte till Ikea istället!
Hem hade jag med mig en hurts på hjul (249:-)
samt en tunn skiva (sådan som är lådbottnen) (3:-).


Hurtsen trollade jag ihop igår kväll och
skivan har jag fifflat med nu på morgonen
(med hammare och spik).


Rackarns så nöjd jag är!
Nu slipper jag leta överallt och ingenstans för att hitta
just den trådrulle eller annat ting jag ska ha.
Ska såsmåningom komma på en bra lösning
till mina pressarfötter också..
..men det blir inte förän tidigast måndag.

lördag 15 december 2007

Nu håller vi tummarna!

Min moster var inne på det lokala torget på nätet,
och vad hittar hon inte där?
Jo, en overlock för 700:-

Jaja, 700, måste vara skräp!
Ringde iallafall, och det visade sig vara en Huskylock Husqvarna,
givetvis äldre modell (vet ej vilken ännu).

Ska åka och kolla på den på måndag,
så nu vi håller tummarna att den är ok!

Hoppas, hoppas hoppas !!

fredag 14 december 2007

Sparkpåse

Har haft ett objekt liggande ett tag nu,
och beslöt mig för att få bort det från hyllan nu.

Objektet är min "egensnickrade" sparkpåse.
Mönstret är en kombination från två mönster,
en sparkpåse utan ärmar och en spartdräkt med ärmar.
Plus att den är lite Sica, med flärpar i ärmslutet.

Yttertyget är en fleece-pläd från Ullared och fodret bomull från mor.
Som en liten smyckning är det passpoalband på bröstet.